Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Bas Levering

historisch pedagoog, hoofdredacteur PIP

Dr. Bas Levering is hoofdredacteur van Pedagogiek in Praktijk Magazine. Tot 2012 werkte hij als wijsgerig en historisch pedagoog aan de Universiteit Utrecht en als lector Algemene Pedagogiek aan Fontys Hogescholen. Van 2009 tot 2011 was Levering een gastprofessor Pedagogiek verbonden aan de Universiteit Gent.

In 1988 promoveerde Bas Levering op 'Waarden in opvoeding en opvoedingswetenschap. Pleidooi voor een uitdagende pedagogiek.' Hij publiceerde een groot aantal boeken en artikelen. Childhood’s Secrets. Intimacy, Privacy and the ‘Self’ Reconsidered (New York, 1996), dat hij samen met de Canadese pedagoog Max van Manen schreef, is inmiddels in acht talen beschikbaar. Samen met zijn Leuvense collega Paul Smeyers publiceerde hij twee invloedrijke bundels, over interpretatieve onderzoeksmethoden (1999) en over grondslagen van de wetenschappelijke pedagogiek (2001). In 2004 schreef hij op verzoek van de WRR een voorstudie over waarden en normen in de opvoeding.

Zijn laatste publicaties: Praktische Pedagogiek als theoretisch probleem (2010) en Darwin geschiedenis en opvoeding (met Willem Koops en Micha de Winter) (2010). Voor Bijzonder Jeugdwerk Brabant in Deurne rondde hij in septmeber 2011 een onderzoek naar de effectieve pedagogisch medewerker af.

Levering is een veel gevraagd deskundige in de media. Hij gaf onderwijs aan universiteiten in België, Noorwegen, Italië, Slovenië, Canada, Rusland en China. Hij is European Editor van het International Journal of Qualitative Methods en hoofdredacteur van Pedagogiek in Praktijk Magazine. Voor zijn praktische pedagogische publicaties en zijn optreden in de media ontving hij in 2003 de Wilhelminaprijs.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief