Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Annemiek Planting

Storyteller Opleidingstrajecten

Annemiek Planting (1971) studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, met als keuzevakken de predoctorale lerarenopleiding en diverse vakken bij de faculteit Toegepaste Taalwetenschap. Bij het NIVOZ kan zij haar liefde voor taal én voor de pedagogische kant van het onderwijs optimaal gebruiken, als zij de verhalen mag vertellen van leraren en schoolleiders die een traject Pedagogische Tact of Pedagogisch Leiderschap volg(d)en. Hoe zien zij hun pedagogische opdracht? Hoe versterkt een NIVOZ-scholingstraject hun pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk, elke dag opnieuw?

‘Na ruim 16 jaar gewerkt te hebben in de (bedrijfs)journalistiek en communicatie begon ik in februari 2018 met de versnelde Pabo-opleiding aan de HAN in Nijmegen. Door mijn stages heb ik nog meer respect en waardering gekregen voor het leraarschap, maar tegelijkertijd voelde ik dat mijn kracht daarin niet ligt. Na afronding van mijn propedeuse stopte ik met de pabo.

Een van de mooiste dingen die ik tot nu toe in mijn leven heb mogen meemaken, vind ik het moederschap. Kinderen zijn gewoonweg leuk. Leuk om naar te kijken, naar te luisteren, mee te spelen en mee te praten. Iets bekends weer als iets nieuws ervaren door mee te kijken door hun kinderogen, hun rots in de branding zijn als ze een uitdaging aangaan: ik vind het mooi. Mijn eigen kinderen zitten inmiddels op de middelbare school en elke fase van hun ontwikkeling heeft weer haar eigen charme. Ik hoop dat ze opgroeien tot gelukkige mensen die respectvol en met liefde omgaan met de wereld om hen heen, die zij op hun eigen manier een beetje mooier maken.

Onderwijs hoort daar in mijn ogen in belangrijke mate aan bij te dragen. Leren omgaan en samenwerken met anderen, je talenten en zwakke punten leren kennen, doorzetten, met elkaar in gesprek gaan, bruggen leren slaan, je eigen waardevolle plek vinden in een samenleving waarvoor wij – het woord zegt het al – samen verantwoordelijk zijn. Leerkrachten moeten dan wel de tijd en ruimte krijgen om hierin hun rol te kunnen vervullen.

Het NIVOZ biedt naar mijn idee een plek aan mensen uit het onderwijs die daar ook zo over denken. Ik vind het een eervolle taak om hun verhalen te verzamelen en te delen. Dat ga ik tot september 2019 dan ook vol overgave doen.’

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief