Annemiek Planting
Communicatiespecialist Opleidingstrajecten
Annemiek Planting (1971) studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, met als keuzevakken de predoctorale lerarenopleiding en diverse vakken aan de faculteit Toegepaste Taalwetenschap. Bij het NIVOZ kan zij haar liefde voor taal én voor de pedagogische kant van het onderwijs combineren, als zij de verhalen mag vertellen van leraren en schoolleiders die een traject Pedagogische Tact of Pedagogisch Leiderschap volg(d)en. Hoe zien zij hun pedagogische opdracht? Hoe versterkt een NIVOZ-traject hun pedagogisch handelen in de onderwijspraktijk, elke dag opnieuw?
‘Na ruim 16 jaar gewerkt te hebben in de (bedrijfs)journalistiek en communicatie begon ik in februari 2018 met de versnelde Pabo-opleiding aan de HAN in Nijmegen. Door mijn stages heb ik nog meer respect en waardering gekregen voor het leraarschap. Tegelijkertijd voelde ik, dat mijn kracht daarin niet ligt. Na afronding van mijn propedeuse stopte ik met de pabo, een aantal ontzettend leerzame ervaringen rijker.
Een van de mooiste dingen die ik tot nu toe in mijn leven heb mogen meemaken, vind ik het moederschap. Kinderen zijn gewoonweg leuk. Leuk om naar te kijken, naar te luisteren, mee te spelen en mee te praten. Iets bekends weer als iets nieuws ervaren door mee te kijken door hun kinderogen, hun rots in de branding zijn als ze een uitdaging aangaan: ik vind het mooi. Mijn eigen kinderen zitten inmiddels op de middelbare school en elke fase van hun ontwikkeling heeft weer haar eigen charme. Ik hoop dat ze opgroeien tot gelukkige mensen die respectvol en met liefde omgaan met zichzelf én de wereld om hen heen, die zij op hun eigen manier een beetje mooier maken.
Onderwijs hoort daar in mijn ogen aan bij te dragen. Naast kennis opdoen kun je op school ook leren omgaan en samenwerken met anderen, verantwoordelijkheid nemen, omgaan met je sterke en zwakke punten, doorzetten, loslaten, met elkaar in gesprek gaan, bruggen slaan, om zo je eigen waardevolle plek te vinden in een samenleving waarvoor wij – het woord zegt het al – samen verantwoordelijk zijn. Leerkrachten moeten dan wel de tijd en ruimte krijgen om hierin hun rol te kunnen vervullen.
Het NIVOZ biedt een plek aan mensen uit het onderwijs die daar ook ongeveer zo over denken. Ik vind het een eervolle taak om hun verhalen te verzamelen en te delen.'