Een moment van nieuwsgierigheid
29 augustus 2018
Op het moment dat Pieter Boshuizen voor zijn promotie-onderzoek bezig is met de pedagogische dimensies van onderwijs, geeft leerling Dennis zonder dat zelf te weten al een heel goed antwoord op die vraag.
‘Wat is een pedagoog?’ Dennis was na afloop van de les blijven hangen, terwijl ik met zijn docent praatte over mijn onderzoek naar de pedagogische dimensie van het onderwijs. Stilletjes was hij wat aan het rommelen tussen de uitgestalde spullen in het lokaal, tot zijn vraag de geveinsde afwezigheid doorbrak en hij zich aansloot bij ons gesprek.
Ik legde uit dat een pedagoog zich niet alleen bezighoudt met wat je leert in de vakken op school, maar ook hoe je met elkaar om gaat. ‘Hoe kunnen de docenten op school jou als leerling helpen goed met de mensen om je heen om te gaan en je eigenheid serieus te nemen?’ Dennis was even stil. Hij zat te broeden op een reactie.
‘Dan maakt het wel uit dat dit een christelijke school is,’ zei Dennis. ‘De meeste leerlingen hier zijn christelijk en geloven hetzelfde. Wat als wij een moslimmeisje met een hoofddoek in de klas krijgen? Ik denk dat ze dan gepest zou worden.’ Ik vroeg Dennis wat hij zelf zou doen. ‘Ik zou haar vragen waarom ze een hoofddoek draagt. Mij lijkt dat juist leuk. Ik ben wel nieuwsgierig naar mensen die iets anders geloven.’
Zonder het in de gaten te hebben raakte Dennis met die uitspraak het hart van mijn persoonlijke pedagogische zoektocht. Voor mij als tiener was mijn geloof heel belangrijk en inspirerend, maar tegelijkertijd kon mijn christelijke achtergrond ook een belemmering vormen om mij te verdiepen in mensen die iets anders geloofden dan ik.
Ik realiseerde mij hoeveel ik had geleerd van docenten die mij kritisch bevroegen of een ander perspectief aanreikten. Juist wanneer je elkaar niet in één keer begrijpt en de ander niet gelijk is aan jezelf, wordt het pedagogisch interessant. Hoe kun je als school iets voorleven en tegelijkertijd ruimte scheppen voor een ander geluid? Voor mij persoonlijk een hele belangrijke vraag.
‘Die nieuwsgierigheid is een hele waardevolle eigenschap van je, Dennis,’ stelde z’n docent. Ik kon dat alleen maar beamen. Zijn nieuwsgierigheid had een heel mooi gesprek doen ontstaan. De bel ging. Tijd voor een nieuwe les.
Pieter Boshuizen is docent pedagogiek aan de Haagse Hogeschool en praktijkonderzoeker aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Hij heeft in juni een maand als docent meegedraaid op een middelbare school.
Reacties