Een ‘handjes-knap’-klas, wat heb ik daar zin in!
3 november 2022
Waarom zijn er eigenlijk wel plusklassen voor kinderen die intellectuele uitdaging nodig hebben, maar niet voor kinderen die leerkracht Sjaak van Moorsel de 'handjes knap’-kinderen noemt? Kinderen die geweldig kunnen bouwen, kinderen waarbij je kunt zeggen: 'Wat de ogen zien, maken de handjes’. Voor deze kinderen mist hij de uitdaging waarvan zij blij worden, de uitdaging waarvan zij gelukkig worden. En daar wil hij op zijn school verandering in aanbrengen. Lees hier zijn pleidooi voor zo’n klusklas.
Een paar jaar geleden heb ik een huis gebouwd. In eigen beheer. Met groot ontzag voor de bouwvakkers. Wat een praktische intelligentie! Hoe knap dat wat de ogen zien de handen kunnen maken.
Op onze school zijn er al sinds jaar en dag kinderen die naar een plusklas gaan. Het gaat om kinderen die cognitief extra uitgedaagd worden op een middag binnen het voortgezet onderwijs. Daarnaast is er dit jaar via een samenwerkingsverband met de basisscholen in ons mooie Boekel ook een middag waarop kinderen die op leergebied extra uitdaging nodig hebben, deze uitdaging hier krijgen. 'De brainstormers’ heten ze, een naam die ze zelf hebben bedacht.
Keimooi, een goed initiatief, mooi dat het er is. Maar toch zit ik ergens ook met een knoop in mijn buik.
Ik mis balans. Waarom zetten we ons, terecht, in voor deze groep, terwijl we geen extra uitdaging hebben voor de 'handjes knap’-kinderen. Kinderen die geweldig kunnen bouwen, kinderen waarbij je kunt zeggen: 'Wat de ogen zien, maken de handjes’. Kinderen die zich vaak juist goed laten zien tijdens onze kampen. Voor deze kinderen mis ik de uitdaging waarvan zij blij worden, de uitdaging waarvan zij gelukkig worden.
Ik zie kinderen die extra ondersteuning krijgen in rekenen, taal, technisch lezen, begrijpend lezen. Kinderen die veel extra's krijgen van datgene wat ze al erg moeilijk vinden. Prima, maar laat ze dan ook tot wasdom komen bij datgene waar hun talenten liggen.
Vorig jaar zag ik twee kinderen in mijn klas die voor hun portfoliopresentatie een prachtig bouwsel aan het maken waren. Uren waren ze hiermee bezig. De tijd vloog voorbij. Werkelijk innemend, hartverwarmend om te zien. Ik voelde me schuldig dat zij niet veel vaker onderwijs krijgen in hun talenten. Dat, juist dat, gun je de kinderen.
En daarom ben ik zo blij dat we op onze school gaan kijken naar de mogelijkheden van een 'handjes knap’-klas. Uitgaand van onze missie en visie moet dat wel snor zitten. Welbevinden en betrokkenheid als vertrekpunt.
Ik haal me de twee kinderen van vorig jaar voor de geest. Wat moet dat voor hun een feest zijn. Ik denk aan de talenten, de kartrekkers op het kamp. Vaklui in de dop. En met veel plezier. Praktische intelligentie. Net als die vaklui op mijn bouw. Vaklui, waar ik met ontzag naar opkijk.
Een ‘handjes knap’-klas, hoe mooi is dat!
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel
Reacties
Martijn
Met de uitstroom van de mannelijke leerkrachten in het onderwijs zijn ook de technieklessen grotendeels verdwenen. Dat zie je helemaal in het basis onderwijs. Daar geven voornamelijk juffen les en zie je kinderen niet meer solderen e.d. Handvaardigheid is vervangen voor schilderen en tekenen.
Henk de Visser
Superinitiatief!
C te Raa
Wij hebben bij ons op school (vmbo) het doelab voor de praktisch begaafde leerlingen van basisscholen. Leerlingen die graag met hun handen leren en lekker aan de slag willen komen 1 keer per maand op bezoek in onze praktijklokalen!
Gerard Havenaar
Hallo,
Die klassen zijn er bij ons op school wel hoor, de techniekklas. 1e en 2e jaars leerlingen van VMBO Het Hooghuis te Oss kunnen kiezen voor extra techniek lessen op hun rooster. Zij krijgen les van de techniek docenten uit de onder en bovenbouw. De kinderen die hiervoor kiezen zijn zeer enthousiast en gemotiveerd.
Selma
Wat een geweldig idee! Mijn 2 kids (nu op het VMBO) hadden het geweldig gevonden. Je zou het ook de PI-klas kunnen noemen, Klas voor Praktisch Intelligente kids! Veel succes in ieder geval! Dit zal zeker bijdragen aan een positievere mening over het (V)MBO!
Marjan Nikkels
Ik werk sinds vorig jaar in een praktijkklas, een soort van handjes-knap -klas. Leren waar deze leerlingen baat bij hebben. We worden hartelijk ontvangen door bedrijven in de omgeving, want jammergenoeg ( of misschien wel gelukkig) is er geen lokaal beschikbaar binnen onze scholen
Pauline Maring
Beste Sjaak, je hebt helemaal gelijk. Alleen noem het alsjeblieft anders: "handjes-knap" vind ik kinderachtig en denigrerend en "handjes" wordt vaak neerbuigend gebruikt (domme kracht).
"Plusklas" voor cognitief slimme kinderen is wijd en zijd ingeburgerd (en daar hebben we het ook niet over "hoofdjes-knap"). Waarom niet gewoon een "Plusklas voor (buitengewoon) handvaardige kinderen"? Er zijn meerdere soorten intelligentie en die zijn evenveel waard. Menigeen zou willen dat hij of zij handvaardiger was. Ik kan er jaloers op zijn in ieder geval.
Hartelijke groet,
Pauline Maring
Reinhart Voulon
Ik geef deze klassen al jaren onder de noemer Techniki, techniek voor kids. Hel liefst middels onderzoekend en ontwerpend leren, peer to peer, in de klas. Zodat de doeners en denkers denker/doeners kunnen worden. Ik ondersteun ook scholen om dit zelf te kunnen realiseren. De vraag is natuurlijk: waarom lukt het een school wel in een plusklas op te zetten, maar niet een makersklas? Wat ontbreekt er en hoe kan ik jullie daarbij ondersteunen?
Caroline
Mooi en goed idee!
Mij puzzelt wel de vraag wat de reden is dat er vaak eerst aparte ‘’klassen’ voor bepaalde groepen lln.moeten worden gevormd zodat ze ‘extra uitdaging krijgen’. Een dagdeel per week keuzepaketten aanbieden binnen bouwen (bijv gr 1/2 en 3/4/5 en 6/7/8) is organisatorisch mogelijk ook te regelen met eigen leerkrachten.
Dan kun je dagdelen organiseren met thema’s waarbinnen kinderen zelf keuzes kunnen maken voor meer praktisch en/of meer intellectueel uitgedaagd worden. Meerdere leeftijden bij elkaar en klasoverstijgend.
Of een combi van kinderen met diversiteit aan talenten bij elkaar zetten en laten werken aan bijv een thema zoals het aanleggen van een straat met nieuwbouw woningen . (Onderwerpen daarbinnen : omgeving, waterleiding, riolering, elektra, zonne-en/of wind energie, architecten, aannemers, vakmensen zoals timmerlieden, tuinontwerp en aanleg daarvan, etc).
Erna Daalman
Als creatief docent geef ik al vele jaren creatieve lessen, waarbinnen ook handvaardigheid én techniek vallen. Zo ook dit jaar 2022-2023 met techniek als hoofdvak.
Daarnaast hebben wij een TechniekTalentGroep, schoolbreed, leerlingen uit groep 1 tot en met groep 8, allemaal samen in het technieklokaal. De leerlingen krijgen op hun niveau extra techniekopdrachten: bouwen met speciaal cement en kleine stenen; een muur, huis of straat. We werken met energie, duurzame energie, meerdere constructiewerkzaamheden en het plakken van een fietsband!
Alle leerlingen krijgen dit aangeboden en voor de talenten is er een extra ‘plusklas’ gemaakt: de TechniekTalentGroep!