Een bundel verhalen over leerachterstanden: 'Het is pijnlijk en onnodig. Voor je het weet hebben we kinderen in een hokje geplaatst'
8 juli 2021
Rikie van Blijswijk heeft een aantal wonderschone artikelen geselecteerd van het platform hetkind, korte verhalen rondom het begrip achterstand en de pedagogische implicaties. Je kunt de bundel hieronder downloaden. Rikie schreef er zelf de inleiding bij: 'Leer- of onderwijsachterstand, een verloren jaar of...?'
Het is pijnlijk om over een term als achterstanden te praten. Dat impliceert ook dat er voor-standen zijn. En dat houdt weer in dat er een meetlat is waarlangs we mensen leggen. Maar hoe kun je ontwikkelingen meten?
We denken dat het kan door toetsen en testen, maar eigenlijk weten we wel beter. We kunnen namelijk alleen meten wat we weten, en weten wat we meten. Daarmee doen we kinderen en jongvolwassenen tekort. Voor je het weet hebben we ze in een hokje geplaatst. En als we niet uitkijken gedragen de leerlingen/ studenten zich ook zoals van hen in dat hokje wordt verwacht.
Voor deze bundel hebben we vijf artikelen verzameld waarin we laten zien dat het anders kan als we anders kijken én luisteren. Daarmee doen we meer recht aan ieder kind en aan iedere jong- volwassene.
Download hier de vijf verhalen
Ps. Achter deze weblink vind je nog veel meer verhalen online over het thema ‘achterstanden’. Andere perspectieven die je mogelijk sterken in je pedagogische opdracht.
NPO-gelden en kansen
Juist nu de overheid mogelijkheden biedt voor professionalisering en schoolontwikkeling via het Nationale Plan Onderwijs is het voor jou als leraar/directeur en als schoolteam van belang om met elkaar het gesprek aan te gaan over de vraag: ‘Op welke kansen binnen ons eigen onderwijs richten wij ons met de beschikbare NPO-gelden?' Vanuit NIVOZ schuiven we graag eens vrijblijvend bij jou of je team aan. Om mee te kijken naar wat er speelt en leeft, en het gesprek te openen of te voeden over bijvoorbeeld 'het waartoe' van onderwijs of het belang van het pedagogisch handelen van een leraar. Om samen van gedachten te wisselen over hoe ‘gelijke kansen’ te stimuleren of ‘leerachterstanden’ (als daarvan sprake is?) te voorkomen.
Heb je interesse in een vrijblijvend gespek, neem dan contact op met Tjitske Bergsma, NIVOZ-opleidingen: [email protected]
Reacties