Buigkracht: executieve functies in de klas
10 september 2025
Op de Uilenspiegel in Boekel, de school waar Sjaak van Moorsel werkt, zijn ze bezig met executieve functies, zoals buigkracht. Deze functies zorgen dat je gedachten en gedrag bewust kunt sturen. Op school gebruiken we ‘Breinhelden’ als leidraad. Elke week zetten we een executieve functie op de contractbrief. Hier besteden we dan aandacht aan. Sjaak schreef er deze column over.
Een aantal executieve functies hebben we in deze eerste weken al aan bod laten komen, zoals stopkracht en buigkracht.
In deze eerste weken vragen we ook aan de kinderen wie zitting wil hebben in de leerlingenraad. Kinderen die dit willen, kunnen een brief schrijven waarom zij denken een goed lid te zijn van de leerlingenraad. Veel kinderen van de beide groepen 5/6 willen dit. Deze kinderen schrijven een motivatie op een laptop. Ze werken er hard aan.
Tijdens deze eerste weken gaat er regelmatig iets mis met het netwerk. Zo erg zelfs dat documenten van kinderen verloren gaan. En laten dat nu net die documenten van de kinderen zijn die graag in de leerlingenraad willen komen.
Ik vertel dit aan de kinderen. Ze balen oprecht: ‘Moeten we dan alles opnieuw doen?’, vraagt een kind. Ik geef aan enorm te balen dat alles is kwijtgeraakt. ‘Het helpt wel dat je, als het goed is, de argumenten nog weet waarom je graag in de leerlingenraad wilt komen’, geef ik aan. ‘Maar nogmaals ik snap dat jullie er enorm van balen dat jullie geschreven stukjes kwijt zijn.’
Op dat moment geeft Raf aan iets te willen zeggen. ‘Dat is nou buigkracht’, zegt Raf. Ik vind het zo gaaf dat Raf dit zo ziet en zeg dit ook tegen hem. Ook Jesse wil iets zeggen. ‘Ik wilde hetzelfde zeggen wat Raf ook zei.’
Mooi dat het werken aan executieve functies doorsijpelen in het dagelijks programma, in het dagelijks leven. Daar doen we het voor.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.
Reacties