Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Biografie

27 januari 2021

‘Sorry hoor, maar ik heb echt geen tijd om met alle kinderen in gesprek te gaan. Het programma zit helemaal dichtgetimmerd. Ik heb alleen mijn hobbykring mogen houden en daar heb ik me echt hard voor moeten maken.’ Ik kijk naar Netty, een leerkracht van een jaar of vijftig. Ze zit wat naar achteren als ze dit zegt, haar armen over elkaar geslagen en iets van verbazing in haar gezicht. Ellen Emonds schrijft over een begeleidingsmoment in het traject traject Pedagogische Tact.

Alsof ze zich afvraagt of ik nog wel enige realiteitszin heb als ik suggereer dat gesprekken met haar leerlingen haar misschien kunnen helpen bij het omgaan met de werkdruk die zij ervaart in haar groep, bij zichzelf en de kinderen.

Ik voel de gedachte opkomen om haar te vragen van wie haar programma is. Wie daar de keuzes in maakt en hoe het komt dat ze zich laat vertellen dat ze alleen maar een hobby-kringgesprek mag voeren met haar leerlingen? Hoe ze zichzelf ziet: als factor of actor?

Ik denk terug aan de activiteit die we deden met de kinderfoto [een opdracht in het traject Pedagogische Tact, waarbij je een jeugdfoto van jezelf meeneemt en hier over verteld, red.]. Toen vertelde ze de tweede dochter te zijn in een groot gezin. Boven haar een zus die zich tegen alles en iedereen keerde, wars van autoriteit en gezag. Hoe ze zag dat haar moeder dat zo moeilijk vond en daar zoveel verdriet om had. Hoe zij daar op geantwoord had door zich altijd keurig te houden aan alle afspraken en regels, hoe ze daarom altijd deed wat van haar werd verwacht en gevraagd werd.

‘Sorry hoor, maar ik heb echt geen tijd om met alle kinderen in gesprek te gaan. Het programma zit helemaal dichtgetimmerd. Ik heb alleen mijn hobbykring mogen houden en daar heb ik me echt hard voor moeten maken.’

Netty zit wat naar achteren als ze dit zegt, haar armen over elkaar geslagen en iets van verbazing in haar gezicht.

Ik kom iets naar voren. ‘Wat mooi dat je je daar zo hard voor gemaakt hebt. Hoe is dat je gelukt en hoe zou jij het graag willen in je klas, als je het helemaal zelf kon bepalen?’

Ellen Emonds was jarenlang docent bij NIVOZ, waar ze onder meer het traject Pedagogische Tact begeleidde. Nu begeleidt ze scholen en individuen, samen met haar zus, onder hun bedrijfsnaam Tweemonds.

Reacties

2
Login of vul uw e-mailadres in.


Monique Koolen
3 jaar en 2 maanden geleden

Ontwikkeling ontstaat uit het verlangen het anders te willen doen. Het vraagt moed daarnaar te handelen.

Login of vul uw e-mailadres in.


Maaike Roeffen
3 jaar en 2 maanden geleden

Ik denk nog vaak terug aan ons traject pedagogische tact en wat dat teweeg bracht. Voor mij een positieve omslag.

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief