Als de leraar ook een leerling is
2 januari 2019
Toen Roelant Wijngaards vertelde aan zijn leerlingen van MC Agora Nijmegen dat hij naar de afgesloten zones rond de kernreactor van Tsjernobyl in Oekraïne ging, bleek er een leerling te zijn die veel meer wist van kernenergie dan Wijngaards. Dat was het aanknopingspunt voor een gezamenlijke les die hem nog lang bijbleef.
‘Toen mocht je niks van het land eten, zoals sla of aardappelen!’
‘Dat was toch een grote ramp waar veel mensen bij dood zijn gegaan?’
‘Zijn er ook veel mensen met een derde voet ofzo… Of andere misvormde lichaamsdelen?’
Toen ik een tijd geleden bij de dagstart enthousiast vertelde aan mijn leerlingen dat ik een bijzonder weekend voor de boeg had, was er veel interesse voor mijn bestemming. Ik was namelijk voornemens om de afgesloten zone rond de kernreactor van Tsjernobyl te bezoeken. Blijkbaar wisten ook best wat leerlingen iets te vertellen over de gebeurtenissen die lang voor hun geboorte plaats hadden gevonden.
Één leerling kon zelfs al wat uitleggen over hoe kernenergie tot stand komt. Hij maakte duidelijk wat hij ervan wist en hij stelde mij vragen over de reactor in Tsjernobyl die ik niet kon beantwoorden.
De leerling en ik besloten het volgende te doen. Vooraf zou ik een sessie geven over hoe de ramp tot stand was gekomen en ik zou wat vertellen over de gebeurtenissen in de dagen, weken en zelfs jaren na de tragische rampdag 26 april 1986.
Na mijn terugkomst zouden we ook nog eens samen een sessie organiseren. De leerling zou uitleggen hoe nucleaire energie opgewekt wordt, wat voor centrales er zijn (in Nederland) en wat er met het kernafval gebeurt. Ik zou dan vooral vertellen over wat ik gezien had en ik zou daar foto’s van laten zien. We zouden er samen een challenge [een ander woord voor bepaalde doelstellingen binnen het Agora-onderwijs, red.] van maken.
The challenge was accepted!
Ik moest aardig wat research en speurwerk verrichten. Dit resulteerde in een inspiratiesessie met stukjes van documentaires en een mondelinge toelichting tussendoor. Geweldig om zo voor mijn reis meer over de achtergrond en geschiedenis van de ramp te weten te komen. Prachtig ook om te zien dat zo’n zestien leerlingen geïnteresseerd waren in wat ik te delen had. Ik voelde me echt een Agora-leerling die leert door op zoek te gaan naar antwoorden en vooral ook door de drang die in mij zat om die antwoorden te vinden! Man, wat heb ik er veel van opgestoken!
Na mijn interessante en indrukwekkende reis besprak ik met de leerling hoe we de sessie aan zouden pakken. Hij had alle informatie verzameld en vroeg zich vooral af hoe we dat nou gingen ordenen. Eigenlijk wist hij dat zelf heel goed en hadden we het snel voor elkaar. Het presenteren van onze challenge resulteerde weer in een goed gevuld lokaal. Ook hier heb ik – samen met de leerlingen – weer een hoop nieuwe dingen opgestoken.
Ik heb veel van de leerling geleerd en andersom ook. We hebben dit samen gedaan, omdat we allebei gemotiveerd waren om meer te weten te komen over dit onderwerp. Daarnaast was het ook nog eens actueel, aangezien ik kon laten zien hoe het er nu uitziet op de plek des onheils.
Levensecht en betekenisvol leren. Dat maakt het niet alleen leuker, maar ook zo veel duurzamer. Ik zal in ieder geval niet vergeten wat ik allemaal van deze geweldige leerling geleerd heb!
Roelant Wijngaards is coach bij MC Agora Nijmegen. Bekijk hier een youtube fotocompilatie van Roelants reis.
Iedereen is welkom om op wat voor manier ook een bijdrage te leveren aan ons onderwijs. Het kan zijn door een inspiratiesessie of workshop te geven over iets interessants of een beroep. We staan open voor alle hulp, initiatieven en ideeën. Schroom dan niet om contact op te nemen of om van gedachten te wisselen. Het leren van de leerlingen houdt natuurlijk niet op binnen de schoolmuren. De wereld is onze school!
Reacties