'Vorig jaar kreeg ik een e-mail van boze ouders...'
11 december 2019
In de rubriek 'Uit onverwachte hoek' uit het magazine Op Adem vertelt Gert van den Heuvel, schoolleider ad interim op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer, en directeur Go4People Onderwijs. over zijn ervaring met plotse steun. Dit artikel is herplaatst uit Op Adem #2, het blad van vereniging Verus en geschreven door redacteur Winnifred Jelier.
'Vorig jaar kreeg ik een e-mail van boze ouders. Ik was afdelingsleider van de havo bovenbouw van het Comenius College in Hilversum. De ouders vonden dat er te veel lessen uitvielen en klaagden over hoe sommige docenten omgingen met hun dochter in havo-4. Ik besloot direct om ze uit te nodigen, omdat persoonlijk contact in zo’n geval veel beter is.
Nu ben ik van nature niet iemand die gemakkelijk confronterende gesprekken aangaat. Daar heb
ik me in moeten ontwikkelen. Felheid van ouders vond ik lange tijd ingewikkeld. Inmiddels wist ik dat je eerst vooral goed moet luisteren: waar zitten ze nu eigenlijk mee en hebben ze misschien een punt?
Ter voorbereiding op het gesprek had ik van alles verzameld: absentieoverzichten, cijferlijsten, enzovoorts. Ook was ik nog even bij de mentor langs geweest. Ik nam geen enkel risico.
Toen de ouders met hun dochter binnenkwamen, was de sfeer gespannen. De ouders staken direct van wal. Al hun onvrede kwam naar boven.
Toen ze de slechte resultaten van hun dochter noemden, viel mijn oog ineens op een 1,0 voor Nederlands, dat in vergelijking met de andere cijfers wel heel laag was. Ik vroeg aan de leerling wat daar eigenlijk was gebeurd. De tranen kwamen meteen. De ouders vielen stil. Toen begonnen ze langzaam te vertellen.
Het bleek dat in die periode een goede vriendin van het gezin onverwachts was overleden. Dat was zo schokkend geweest dat de leerling haar aandacht niet bij school had gehad.
De sfeer sloeg totaal om, wat in belangrijke mate te danken was aan hen. Ze durfden zich dus ook open en kwetsbaar op te stellen. Achter hun woede zat vooral veel verdriet. Vervolgens kregen we een prachtig inhoudelijk gesprek. Ik zei dat ik ze wilde helpen. Nu ik wist waardoor onder meer dat slechte cijfer was ontstaan, kon ik ook meedenken over oplossingen.
Uiteindelijk gingen de ouders dankbaar en opgelucht naar huis. Hun kritiek op de schoolorganisatie veranderde in feedback. En een oplossing: de leerling heeft die toets voor Nederlands opnieuw kunnen maken.'
Lees het artikel hier in PDF format.
Winnifred Jelier werkt sinds 2009 als redacteur/journalist voor media en organisaties. Ze schrijft veel over onderwijs en helpt geregeld onderwijsinstellingen met publicaties en tekstredactie.
Reacties
Angela Kuiper-Kwakkel, YinYangela
Prachtig om te lezen dat je als directeur zoveel persoonlijke ervaring hierin legt, wat het met je doet en hoe je alle gegevens verzamelt. Bent langs gegaan bij je collega's, voor dat je met de ouders spreekt. Hier kan denhaag nog van leren. Daarna laat je zien wat de reactie van de ouders zijn en uiteindelijk kan de leerlinge ook aan het woord komen. Dit is een mooi voorbeeld van integriteit.
Daarnaast lijkt het op Voice dialoog. Vanuit diverse invalshoeken bekijk je alle situaties.
Al gebeurt dit dan in een therapeutische sessie 1 op 1.