Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Verhalend ontwerpen vergroot de betrokkenheid

11 oktober 2018

Deze week is het zover: ze gaan op kamp. Net zoals ieder jaar. Voorafgaand aan het kamp komen de leerkrachten met organiserende ouders bij elkaar om rondom het thema een programma samen te stellen. Floor, juf van groep ¾, heeft een eerste opzet gemaakt voor het rodedraadverhaal. Acterende ouders, een spannend verhaal rondom een verdwenen schilderij van ons koningspaar... de betrokkenheid is al snel enorm! Leerkracht Sjaak van Moorsel doet verslag van een verhalend kamp.

Op de eerste voorbereidende avond maken we samen het verhaal nog mooier en spannender. We kruisbestuiven elkaar, worden samen enthousiast.  Een ouder ontfermt zich over het verhaal en werkt het verder uit: een heel groot schilderij van koning Willem-Alexander en koningin Maxima wordt op kamp ontvreemd. Dat gaat spannend worden!

In de klassen zijn we ondertussen druk bezig rondom het thema. Het thema dit jaar is Holland. In onze klas ontstaat een museum. We praten over de verschillende provinciën, er staan verschillende grondsoorten in de klas, we bouwen in de  zandbak en discussiëren wie er in Nederland nou eigenlijk de baas is.  En hoe zit dat in onze eigen gemeente, Boekel?

De kinderen schrijven een brief naar de burgemeester. Ik maak een afspraak met de burgemeester van Boekel en we mogen met twee groepen op het gemeentehuis komen. Daar bespreekt hij alle vragen van de kinderen. Ook de burgemeester zit in ons rodedraadverhaal. Hij zit in het complot en heeft ook een rol. Ik heb dit van tevoren met hem doorgesproken.  Het grote schilderij van onze koning en koningin breng ik vooraf naar het gemeentehuis.

‘Dit schilderij is van burgemeester van Meer uit Blijdorp,’ zo vertelt de burgemeester. En de burgemeester van Boekel bewaakt dit schilderij tijdelijk. Tijdens onze aanwezigheid in de collegezaal krijgt onze burgemeester een telefoontje van burgemeester van Meer uit Blijdorp. De kinderen van onze school gaan naar Blijdorp op kamp. Ze gaan daar een dorp bouwen: Blijdorp. De kinderen mogen het schilderij meenemen naar school. Ze moeten het wel streng bewaken. ‘Lukt dit jullie?’ Natuurlijk gaat dit lukken. Het schilderij wordt samen door alle kinderen meegenomen naar school. Meteen moet er een plek gevonden worden voor het schilderij. Ook wordt er een brief gemaakt met welke kinderen op welk moment het schilderij bewaken. Het verhaal leeft. Dit wordt nog versterkt wanneer burgemeester van Meer, een personage dat door een ouder wordt gespeeld, op school komt.

Elke ochtend wordt er gekeken of het schilderij nog op school is. Het verhaal stroomt door de aderen van de kinderen.

Op een ochtend komt burgemeester van Meer op school, een vriendelijke, vrouwelijke burgemeester. Zij houdt van een gezonde, nette gemeente en stuurt ook regelmatig Conja, een hippe bewegingsjuf, die allemaal bewegingen op muziek oefent met de kinderen. Daarnaast verschijnt burgemeester van Vliethoven van de naburige gemeente. Zij vindt het maar niks dat wij het schilderij mogen bewaken. En ze is ook jaloers wanneer ze hoort dat Willem-Alexander en Maxima Blijdorp komen bezoeken. Ze probeert burgemeester van Meer in een kwaad daglicht te stellen.

Op kamp aangekomen bouwen de kinderen aan het dorp dat het een lieve lust is. Aangemoedigd door burgemeester van Meer. De personages werken betrokkenheidsverhogend. De ateliers op het kamp staan ook in het teken van ons thema. De twee burgemeesters en Conja lopen regelmatig tussen de ateliers door. Op de tweede dag wordt het schilderij ontvreemd. Wie zou dat hebben gedaan?

Alle activiteiten worden rondom het verhaal bedacht. Het verhaal is niet tot achter de komma opgetekend, afwijken mag. Graag zelfs, wanneer dit de betrokkenheid weer verhoogt. Ouders, leerkrachten en kinderen genieten met volle teugen van de dagen.

Uiteindelijk komt alles goed. Het tijdens het bosspel verdiende geld wordt gegeven aan burgemeester van Vliethoven, waardoor het schilderij net op tijd terug is, voordat koning Willem-Alexander en koningin Maxima in een mooie auto arriveren. Over de prachtig geschilderde loper lopen zij naar de mooi opgepimpte stoelen en nemen plaats. Alle kinderen mogen over de loper naar de koning en koningin lopen en krijgen een mooi woordje van burgemeester van Meer.

Iedereen is moe, iedereen is voldaan. Wat een mooi kamp. Ook dit jaar weer. Het schilderij staat te pronken achter het koninklijk paar.

Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel

Delen:
0

Reacties

0
Je moet inloggen om te kunnen reageren
Er zijn nog geen reacties
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief