Terugkijken naar webinar Rob Martens: over sociale verbondenheid en motivatie bij lessen op afstand
1 mei 2020
Het coronavirus zorgt ervoor dat alle scholen in Nederland onderwijs op afstand moeten vormgeven. Dit heeft invloed op de manier van lesgeven en de relatie tussen leraar en leerlingen. De PO-Raad en Kennisnet organiseerden daarom op 24 april in samenwerking met NIVOZ een webinar. In het webinar gaat Rob Martens, wetenschappelijk directeur bij NIVOZ en hoogleraar bij de Open Universiteit, in op sociale verbondenheid en motivatie bij leerlingen in tijden van onderwijs op afstand. Je kunt hier de volledige opname terugzien.
Volgens Rob Martens ligt in het onderwijs de nadruk vaak op ‘cognitie’, de zaken die je voor de cito-toets moet leren.. De sociale kant van het onderwijs wordt soms als bijzaak gezien. Tegelijkertijd betogen pedagogen als Luc Stevens (NIVOZ) al vele jaren dat er zonder relatie geen prestatie is. De nu in de psychologie gangbare motivatietheorieën benadrukken ook de sterke relatie tussen 'sociale verbondenheid' enerzijds en het 'diepgaand leren' en 'intrinsieke motivatie' aan de andere kant. In dit webinar gaat Rob Martens in op deze relatie.Juist tijdens de coronacrisis wordt het gemis aan sociale verbondenheid heel sterk gevoeld in het onderwijs. Aan het webinar deden op 24 april meer dan 150 mensen mee.
Tijdens het webinar is een tekening gemaakt, een overzicht van de onderwerpen die ter sprake kwam.
Reacties