Sfeer, verantwoordelijkheid en leren
18 februari 2019
Afgelopen herfst was basisschoolleerkracht Betty Boztay-Meeuwesen in de Verenigde Staten. Ze bezocht er meerdere ‘Essential Schools’. Teruggekomen in Nederland, deelt ze welke veranderingen ze doorvoerde in haar klas.
In de herfstvakantie ben ik naar de Verenigde Staten gegaan. Niet zomaar. Voor essentieel leren.
En niet makkelijk. Ik heb er eerst een half jaar tegenaan gehikt. Nog nooit eerder was ik zo lang en zo ver bij mijn gezin vandaan geweest. Maar ik moest het gewoon doen. Ik wist dat deze reis mij zou inspireren, mijn manier van lesgeven een boost zou geven en mij zou helpen manieren te vinden om nog meer uit mijn kinderen te kunnen halen.
Dankzij deze reis heb ik het gevonden. Ik heb het gevoel gekregen dat ik niet te stoppen ben, zoveel heb ik gezien wat ik al toe ben gaan passen in mijn klas.
Sfeer
Ik heb de sfeer veranderd: sfeerlampjes, matten, een plek voor een snelle kring, fijne zitplekken.
Nu hebben we een fijne, huiselijke sfeer en dit voelt veilig.
Samen met de kinderen heb ik de klas veranderd. Kinderen mochten hun eigen plekje kiezen. Willen jullie niet meer in rijtjes zitten? Dan niet, maar je zorgt ervoor dat je een plekje hebt waar jij en de anderen om je heen beter kunnen worden dan je al bent.
We werken hard aan het gevoel dat we er allemaal mogen zijn. Nog meer dan voorheen. We gaan veel meer met elkaar in gesprek. We werken hard aan de door de kinderen bedachte regel: 'wij zijn lief voor elkaar’.
Niet alleen in onze klas. We hebben voor de kerstvakantie al een start gemaakt met het hiermee 'besmetten' van andere klassen. We nodigden ze uit om met ons samen te spelen. Omdat wij wisten dat het zoveel fijner kan. En de kinderen uit mijn klas vonden het echt leuk.
Verantwoordelijkheid
Ik geef ze meer verantwoordelijkheid, want waarom moeten ze aan hun tafel werken als ze het ergens anders beter kunnen? Als ze maar zorgen dat ze hard werken, slimmer worden en hun werk af is. Ze helpen elkaar graag hierbij. En lukt het ze samen niet, dan ben ik er om ze te helpen.
Een nieuw hoekje hebben we gecreëerd. Een hoekje waar ze zich even af kunnen zonderen als ze even uit hun 'klaar-om-te-leren' standje zijn. Nu moeten we het verder inrichten. Ik kan niet wachten!
Klaar om te leren
We voelen ons prettig in de klas. We durven onze mening te uiten. We luisteren naar elkaar.
We zitten graag bij elkaar op de mat.
De veranderingen doen ons echt goed. Dat is te zien aan de emotiemeter. Waar de meeste namen hangen bij; ‘ik ben klaar om te leren’. Het is ook echt te merken aan de werkhouding van de kinderen. Het enthousiasme van de leerlingen en natuurlijk mijn enthousiasme.
Betty Boztay-Meeuwesen is leerkracht op basisschool De Lochtenbergh in Tilburg.
Reacties