Sex Ding
17 september 2018
In de aanloop naar de publieksprijs voor de beste Nederlandse Onderwijsfilm van 2018 presenteren wij in een reeks de zes genomineerde films. Rechts van dit bericht staat een link waarop gestemd kan worden op de favoriet. In deze laatste, zesde aflevering: Sex Ding, van regisseur Simone van Dusseldorp.
De mooie Vita is zestien en voor niemand bang. Ze heeft een hartsvriendin: Shaira. Verkering heeft ze met Django. Als Shaira tijdens een ruzie een sexy foto van Vita op Instagram zet, beweert Vita dat ze niets te verbergen heeft. Maar de gevolgen zijn groot. Groter dan Vita aankan. Ogenschijnlijk lijkt het haar weinig te doen, maar van binnen komen de fysieke vernederingen en de eenzaamheid hard aan. Zal Vita overeind blijven als ze door iedereen wordt buitengesloten en veracht?
Simone van Dusseldorp vond inspiratie voor deze film in het verhaal dat haar veertienjarige dochter vertelde over een klasgenoot. Ook zij werd verstoten nadat een pikante foto van haar via social media werd verspreid. Helaas een voorbeeld uit velen met soms zeer ernstige gevolgen. Sex Ding vertelt het verhaal vanuit het perspectief van het slachtoffer.
Dit is een weergave van het vraaggesprek met regisseur Simone van Dusseldorp.
Waarom deze film?
Het idee door deze film kwam bij me op toen mijn puberdochter thuiskwam met een verhaal dat er politie op school was geweest, omdat een meisje een blootfoto op internet had gezet. Niet de dader, maar het meisje werd geschorst omdat ze de verspreiders van deze foto had bedreigd. Ik realiseerde dat tegenwoordig meisjes extra kwetsbaar zijn. Ze kunnen hun seksuele identiteit niet onderzoeken en mogen fouten geen maken omdat ze dan op de digitale brandstapel kunnen komen. En als je blootfoto eenmaal op internet beland moet je vrij sterk in je schoenen staan om je staande te houden. Je wordt niet alleen in je eigen omgeving maar ook daarbuiten nog jaren lang bespot en beschimpt.
Waarom moet jouw film worden bekeken, juist in het onderwijs, op scholen, dan wel in bepaalde klassen?
Omdat ik het belangrijk vind om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Het is niet fout als je een sexy foto van jezelf maakt. In reclames en de popcultuur komen voortdurend sexyfoto’s op ons netvlies. Dat is heel dubbel. Jongeren worden groot in een beeldcultuur vol seks maar als ze zelf hiermee experimenteren kunnen ze aan de schandpaal worden genageld. Dat is iets waar we ons zorgen om moeten maken. Het is belangrijk om je eigen seksuele identiteit te onderzoeken. Als je in deze kwetsbare zoektocht zo hard afgestraft kan worden vraag ik me af of dat goed is voor een gezonde seksuele ontwikkeling van jongeren.
Wanneer is jouw film een succes?
Als ik mensen met mijn films emotioneel kan beroeren.
Wat zijn de reacties op jouw film en hoe ga je daarmee om?
De reacties waren zeer intens. Ik kreeg veel schrijnende verhalen te horen van jongeren, maar ook mensen van mijn leeftijd die iets soortgelijks hadden mee gemaakt. Susan Radder, die de hoofdrol speelt, kreeg de meeste reacties. Ze kreeg veel lovende reacties, maar ook via social media enkele nare seksistische reacties. Gelukkig wist ze daar goed mee om te gaan. Voor haar was het ook een belangrijke en noodzakelijke film om te maken omdat ze in haar omgeving iets soortgelijks had meegemaakt. Deze film wordt gedragen door Susan Radder. Ze heeft zo kwetsbaar durven te spelen waardoor de film emotioneert.
Simone van Dusseldorp ontving vorig jaar de Cinekid lifetime achievement award voor haar hele oeuvre van voornamelijk films met kinderen in de hoofdrol. Ze won diverse Cinekid prijzen, een Gouden Film, een Gouden Beeld en internationale prijzen als de Prix de Jeunesse. Haar laatste speelfilms waren Uilenbal en Het leven volgens Nino.
Reacties
pieter van den heide
Prachtige film het laat goed zien wat voor impact sociale media op je leven kan hebben als je het verkeerd gebeurd