Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Samenwerken

24 april 2018

Als kinderen met elkaar samenwerken, ontstaat er vaak hoge betrokkenheid én verantwoordelijkheidsgevoel. Op De Uilenspiegel in Boekel helpen oudere kinderen de jongere kinderen. Sjaak van Moorsel aanschouwt het en ziet: zelfs buikpijn wordt getrotseerd om de samenwerkingen te laten doorgaan.

Saar samen met Joni en RoosOp onze school hebben we heterogene groepen, waardoor de oudste kinderen uit de groep de jongere kinderen helpen. Het jaar erna is het oudste kind weer het jongste kind van de groep en mag deze weer meeliften op de oudere. Ik zie dat ik op deze manier veel klassenassistentes heb. Van elkaar leren kan echter ook klassen overstijgend. En het enthousiasme om jongere kinderen te helpen is groot.

Dierenproject
Groep 2/3 wil starten met een nieuw project over dieren. Floor, de juf van deze groep vraagt daarom aan mij of kinderen van mijn groep 5/6 drie momenten mogen helpen tijdens dit project. Ik vraag aan de kinderen wie hier interesse in heeft. Elf kinderen zijn meteen enthousiast. Saar is één van hen.

Wanneer Saar voor de eerste keer bij de kleutergroep aanschuift worden er groepjes gemaakt. Saar mag één van de groepjes begeleiden: Joni en Roos. De dames willen graag meer te weten komen over de ijsberen. Samen met Saar maken Joni en Roos op een groot vel papier een woordweb. Ze schrijven op dit papier wat ze al weten en waar ze nog vragen over hebben. Huppelend komt Saar na een uur terug in de klas. ‘Het is zo leuk om te doen!’, zegt ze. Ze straalt helemaal.

De tweede keer dat ze naar Joni en Roos gaat zoeken ze samen een boek in de bieb. Saar mag voorlezen. Samen kijken ze wat ze in de presentatie willen hebben. ‘Ik zocht ook een filmpje over ijsberen’, zegt Saar. ‘We hebben dit samen gekeken en ook hierover dingen opgeschreven.’ Het was dus weer een plezierige samenwerking.

Buikpijn
Maar afgelopen donderdag kwam Saar tijdens de ochtend naar mij toe, met tranen in haar ogen: ‘Ik heb zo’n buikpijn’, vertelde ze. Haar hoofd voelde helemaal warm. Ze ging even op de bank in de kring liggen en viel zelfs even in slaap. Ook tijdens de middagpauze bleef Saar binnen. Ik vroeg haar een aantal keren of ik één van haar ouders moest bellen, maar dat wilde ze niet. Toen ik vroeg waarom zei ze: ‘We hebben vanmiddag project met groep 2/3, dat wil ik niet missen.’

Na de middagpauze ging Saar dus werken samen met Joni en Roos. Er werd een nieuwe mooie poster gemaakt en ze hebben geoefend voor de presentatie. Hierna kwam Saar terug in de klas. De koek was op. Ze vond het fijn als ik haar moeder zou bellen. Ze had al haar krachten opgepakt om toch bij groep 2/3 te assisteren. Maar nu was ze op.

Als je iets echt graag wil en betrokken bent, ga je niet zo snel naar huis. De data voor de presentaties zijn al geprikt. Wat zal Saar straks stralen wanneer Joni en Roos de presentatie geven. Mocht het nodig zijn, kan zij helpen met de moeilijke woorden, deze zachtjes influisteren…

Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief