Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Pleidooi voor lastige ouders: 'Het vergt moed om je als ouder staande te houden'

21 juli 2021

Karin van Ooijen is regio-coördinator bij Oudervereniging Balans. Ze heeft twee zoons die hoogbegaafd zijn en zo nu en dan thuiszitten. Door haar persoonlijke ervaring met onderwijs en hulpverlening deed zij veel kennis op, waarmee ze ook minder mondige ouders bijstaat, of ouders die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Vanuit haar eigen ervaring en de vele verhalen die zij inmiddels kent, schreef zij dit ‘Pleidooi voor lastige ouders’ in 2018. De problematiek die zij aankaart is nog almaar actueel.

Hoeveel ouders herkennen dit: je kind gaat naar school en opeens is daar het moment, het besef dat het niet lekker loopt op school. Thuis merk je dat het kind niet goed in z'n vel zit. Of van school hoor je dat er ‘zorgen’ zijn over zijn/ haar ontwikkeling. Je gaat in gesprek met de leerkracht, en met de intern begeleider. Misschien zelfs met de schoolleider erbij. Met elkaar ga je op zoek: wat kan er ‘mis’ zijn? Je staat er als ouder 'blue' in. Je verwacht vanuit school hulp en ondersteuning, en gaat er vanuit dat die er vast komt: de professionals hebben vast de juiste kennis en ervaring. Er worden observaties voorgesteld, oplossingen en handelingsplannen. 

Ouders willen volwaardig gesprekspartner zijn

De meeste ouders zijn zeer betrokken bij hun kind. Zij zijn zich bewust van hun eigen aandeel en zeker bereid om te kijken naar hun eigen rol in de nieuwe situatie die op school is ontstaan. Een aantal ouders gaat actief op zoek naar informatie over mogelijke oorzaken van de problemen, en naar de stappen die moeten worden gezet. Ze gaan naar lezingen en bijeenkomsten en ontmoeten, al dan niet online, andere ouders in een vergelijkbare situatie.  

Ouders willen een volwaardige gesprekspartner zijn in de soms vele en omvangrijke overleggen over hun kind. Ze eigenen zich kennis toe en informatie die er toe doet. Regelmatig komen ze tot de conclusie dat de professionals van wie ze kennis, hulp en ondersteuning verwachten, eigenlijk helemaal niet zo goed op de hoogte zijn. Niet van de mogelijke oorzaken voor de problemen die ontstonden, en evenmin van de mogelijke oplossingen. Ook zijn ze niet op de hoogte van (interne) processen en van de actuele wet- en regelgeving.  

Dat is een hele vreemde gewaarwording, die het vervolgtraject vaak niet gemakkelijker maakt. Je transformeert jezelf namelijk door die kennisverrijking tot een ouder die almaar meer als ‘lastig’ wordt ervaren. Omdat je professionals erop wijst dat regels en protocollen moeten worden nageleefd. Omdat je het niet eens bent met de inhoud van het ontwikkelingsperspectiefplan. Omdat je de oplossing die wordt geboden, niet als zodanig ziet en er goede argumenten voor hebt.

Je wordt case-manager van je eigen gezin

Naarmate het probleem langer aanhoudt, worden er meer partijen bij betrokken. Door jou als ouder, en ook door school: het samenwerkingsverband, de onderwijsconsulent, een deskundige en/of behandelaar, de leerplichtambtenaar, de schoolarts en ga zo maar door. Voor je het weet ben je verstrikt geraakt in een oerwoud van regels, protocollen, belangen en meningen. Het wordt steeds lastiger om bij de kern te blijven: namelijk de ontwikkeling van jouw kind, en zijn of haar belangen, die op het spel komen te staan. Het overzicht bewaren over de afspraken die worden gemaakt, wordt lastiger - net als het onderhouden van de contacten tussen (veel) verschillende partijen. Je wordt de casemanager van je eigen kind. Een fulltime job, naast de zorg voor je andere kind(eren), je werk, je sociale leven.

Het vergt kennis, moed, doorzettingsvermogen en een onvoorwaardelijk geloof in je kind om je als ouder staande te kunnen houden. Om op te blijven komen voor het recht van je kind op onderwijs dat is gericht op een zo volledig mogelijke ontplooiing van zijn/ haar persoonlijkheid, talenten en de geestelijke en lichamelijke vermogens (art. 29 IVRK).  

En dat is precies wat de zogenaamd ‘mondige’ ouders doen. De ouders die zien dat hun kind meer nodig heeft, of iets anders nodig heeft. Het zijn ouders die hun kind niet willen laten ‘labelen’, die niet uitgaan van wat een kind mogelijk ‘heeft’ maar van wat het nódig heeft. Het zijn ouders die beseffen dat het feit dat hun kind buiten het ‘systeem’ valt, niet per se iets zegt over de vermogens van hun kind. Maar juist iets zegt over het functioneren van het huidige onderwijssysteem. Meer mondige ouders zijn nodig, zodat meer kinderen de plaats in het onderwijs krijgen die hen past.

 

Reacties

8
Login of vul uw e-mailadres in.


Bijmans
1 jaar en 0 maanden geleden

Zo jammer dat deze kinderen overal verkeerd beoordeeld worden en niet naar ouders geluisterd wordt , zij zijn de experts en weten hoe hun kind is , de kinderen mankeren niets wel het systeem , er is plaats voor kinderen die overal bij passen ben je ietsje anders hoor je er niet bij, kan daar zo machteloos kwaad over Worden ! We zijn de opa en oma dus kunnen ook bijna niks , wat een waardeloos land leven we ,je loopt tegen muren en kastje naar de muur systeem ,

Login of vul uw e-mailadres in.


Sandra
2 jaar en 8 maanden geleden

Heel herkenbaar voor onze beide kinderen. Voor je het weet word je door het systeem een richting ingeduwd waar volgens jou als ouders de oplossing niet ligt. Ook wonderlijk dat hoeveel kennis en ervaring je ook hebt, je een proffesional naast je nodig hebt. Pas als die hetzelfde zegt wordt er geluisterd.

Login of vul uw e-mailadres in.



Karin
2 jaar en 8 maanden geleden

Hoi Sandra,
Inderdaad ja. Hoeveel kennis je als ouders ook hebt, wat jij zegt wordt meestal totaal aan voorbij gegaan. Ook omdat ouders niet objectief naar hun kind zouden kunnen kijken. En veel te emotioneel zijn. Ten eerste lijkt het me heel normaal dat je emotioneel betrokken bent, ten tweede heb ik heel wat professionals meegemaakt die in een gesprek veel meer in hun (negatieve) emotie zaten dan ik als ouder....

Login of vul uw e-mailadres in.


Silvia Koning
2 jaar en 8 maanden geleden

Een Aanpak met Andere Ogen is dan ook hard nodig. . Lees ook hier ons verhaal.
https://www.aanpakmetandereogen.nl/nieuws/216/het-leven-van-emma-een-bloedstollend-verhaal

Login of vul uw e-mailadres in.


Dannie Siebers
2 jaar en 8 maanden geleden

En steeds wachten we op een oplossing die past.....
Moeder van een 21 jarige zonder toekomst perspectief in het onderwijs die zo graag willen leren

Login of vul uw e-mailadres in.



Karin
2 jaar en 8 maanden geleden

https://balansdigitaal.nl/nieuws/tips-voor-ouders-bij-het-organiseren-van-passend-onderwijs/
Je mag altijd bellen met de advieslijn van Balans. We zijn nu nog 3 weken dicht, maar nu kunt ook inspreken of ons contactformulier invullen (link in het artikel). Hartelijke groet, Karin van Ooijen

Login of vul uw e-mailadres in.


N.T.
2 jaar en 8 maanden geleden

Als IB-er heb ik eigenlijk nog nooit lastige ouders meegemaakt, wel ouders die het lastig hebben. Die wil ik dan juist graag ondersteunen en samen kijken naar een oplossing.
Ik ga jou en de ouder vereniging onthouden voor als het ooit zover zou komen dat wij als school, er eens een keer niet samen met ouders uitkomen. Want dat lijkt me verschrikkelijk. En dan lijkt het me prettig wanneer de ouders bijgestaan kunnen worden.

Ik denk dat jullie mooi werk doen. Maar het zou nog mooier zijn wanneer jullie werk nooit nodig zou zijn en er altijd vanuit vertrouwen gewerkt zou kunnen worden tussen ouders, school en kind.

Login of vul uw e-mailadres in.



Karin
2 jaar en 8 maanden geleden

Wat een fijne reactie N. T. Waren alle ibers maar zo! Wij willen ook graag overbodig zijn. Maar geef vooral aan dat we bestaan. En wat we doen. Ook voor ibers en leerkrachten indien gewenst! Hartelijke groet, Karin
[email protected] [email protected]

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief