Peuters en kleuters in tijden van corona
25 maart 2020
'Structuur en dagritme zijn belangrijk voor me, ook nu de dagen heel anders zijn. Het is fijn als we vertrouwde ritueeltjes hebben met slapen, eten en spelen. Dan heb ik houvast. Daarbinnen heb ik veel ruimte nodig om te onderzoeken en ontdekken. Wanneer je me vaak en veel instrueert en me stuurt en stoort in mijn spel, zorg je voor onnodige stress.' Pedagoog Wilma van Esch leeft zich in, in wat peuters en kleuters nodig hebben in deze tijd.
Lieve grote mensen,
Misschien is het best lastig voor je dat ik niet naar kinderopvang of de kleuterschool kan. Misschien ben je zelf al een beetje in de war door alles wat op je af komt, misschien ben je ongerust en heb je veel zorgen. En dan zit ik (of wij) ook nog als jouw handenbinder en druktemaker de hele dag thuis. Wat moet je met mij?
Jij bent echt superbelangrijk voor me. Jij bent mijn thuisbasis. Wat ik van je nodig heb is geborgenheid en veiligheid. Ik wil graag eenvoudige verklaringen van je, om de ingewikkelde wereld te begrijpen. Leg me maar uit dat we nu lekker thuis zijn, omdat de scholen dicht zijn. Dat er beestjes zijn die mensen ziek maken en dat die van mens op mens overspringen. En dat je nog niet weet hoe lang dat gaat duren. Want dat kun je ook niet weten. Maar da’s niet erg, het is fijn om samen thuis te zijn.
Structuur en dagritme zijn belangrijk voor me, ook nu de dagen heel anders zijn. Het is fijn als we vertrouwde ritueeltjes hebben met slapen, eten en spelen. Dan heb ik houvast.
Daarbinnen heb ik veel ruimte nodig om te onderzoeken en ontdekken. Wanneer je me vaak en veel instrueert en me stuurt en stoort in mijn spel, zorg je voor onnodige stress. En dat is nou net weer niet goed voor mijn ontwikkeling.
Ik kijk heel goed naar jou, naar hoe je doet en hoe je bent. Naar hoe je nu met andere grote mensen praat en hoe je met anderen omgaat. Mijn spiegelneuronen werken nu op volle sterkte. Liefst doe ik met je mee, ik speel je na en leer door alles wat ik zie in mijn omgeving.
Het liefst ontdek, onderzoek en experimenteer ik. En ik probeer veel uit. Ik word steeds zelfstandiger en ondernemender. Ik krijg meer beheersing over mijn grove en fijne motoriek. En ik leer me concentreren en na te denken. Het is fijn als jij me helpt om zoveel mogelijk zelf te doen. Ik kan waarschijnlijk al veel meer dan je denkt. En ik vind het leuk om met je mee te doen, met de was, in de tuin, in de keuken, als je de auto gaat wassen. Maar ook om samen mijn kamer op te ruimen of een speelhoekje te maken. Als jij dat ook leuk vindt…
Het is fijn als jij me ziet. Of ik lekker in mijn vel zit, of ik betrokken aan het spelen ben. En dat je bij me aansluit. Dat je met me praat. Dat jij dingen benoemt en aanwijst. Ik ontwikkel me door jou veel vragen te stellen. Misschien word je daar wel helemaal gek van. Maar probeer eens echt te luisteren en mijn gedachtegang en interesses te volgen. Als je goed naar me luistert, hoor je wat ik al kan zien en bevatten.
Het is fijn als jij me leert in te leven, ook in andere kinderen. Als ik me door jou gezien en geaccepteerd voel, kan ik dat steeds beter. En leer ik verschillen te herkennen en aanvaarden.
In mijn peuter en kleutertijd groeit mijn taal en woordenschat enorm. Door jou en de andere mensen in ons huis veel te horen en samen te genieten van de melodie en ritme van de taal leer ik snel veel bij. Lees me voor, laat me rijmpjes hoor, zing veel voor en met me. Maak grapjes.
Vertel me korte, eenvoudige verhaaltjes, niet te lang. Laat me meegaan in je verhaal, laat me avonturen beleven. Laat me plaatjes zien en lekker fantaseren. Dat stimuleert mijn verbeelding.
Dus eigenlijk gedij ik het beste als jij in balans bent. Dan voel ik me veilig. Wat heb jij eigenlijk nodig, groot mens, om mij te kunnen geven wat ik nodig heb. Lukt het je om je over te geven aan de gekke tijd waar we nu in zitten en samen met mij ons huis tot een grote speelplek te maken. Een plek waar we samen spelen, eten, relaxen en op onderzoek uit gaan. Binnen én buiten.
Ik heb niet zo heel veel nodig. Je hoeft echt niet de hele dag met me bezig te zijn. En misschien, heel misschien leer ik nu wel veel meer dan in de periode dat jij werkte en ik naar school ging. Gewoon omdat we samen thuis zijn!
Liefs,
Je Peuter/Kleuter
©WilmavanEsch ~ Projectcentrum Jonge Kind ~2020
Wilma van Esch is ecologisch pedagoog. Sinds januari 2017 werkt ze als zzp-er: ze verzorgt lezingen, trainingen en begeleidt innovatieprocessen.
Reacties
Eva
Mooi! Zo treffend
Bennita Blocq
Wilma, wat is dit prachtig opgeschreven. En ik hoop dat dit heel veel ouders kan bereiken zodat ze de stress van de dag kunnen loslaten en het mooie van hun kindje weer zien!
Judith Pijpers
Fijn Wilma, dit is zoals ik ook heb leren kijken vanuit de Pikler beweging. Een natuurlijke ruimte voor het Kind om te exploreren met de ouder als veilig observerende haven. Ik hoop dat je je colom op meerdere plekken in de wereld zet. Dank je Judith
Anja Weemhoff
Fijn beschreven en duidelijke boodschap
Wel vind ik het spreken over "beestjes" die "overspringen" onduidelijk en beangstigend. Noem het maar gewoon een virus en dat je het niet kunt zien en merken., maar dat je door afstand te houden met rust gelaten wordt.
Bennita Blocq
Wat heb ik genoten van deze kleuterbrief! wat mooi geschreven ! En ja dat van die springende beestjes is best een beetje eng “ waar zijn die beestjes dan” . Een virus zien wij ook niet, dat is wel zo duidelijk
Jitske
Dankjewel Wilma! Zo waar, herkenbaar en fijn om te lezen. Deze tijd nodigt ook uit om meer te zíjn en om goed te kijken naar wat er is/speelt. Bij mij gebeurt dat wel ;-) En jouw column is daar ook weer een mooie uitnodiging voor!
Niek
Goed geschreven stuk en onwijs leerzaam en een fijne bevestiging.