Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Embodied Education: Liz Wientjes neemt leraren, studenten en kinderen mee in de betekenis van belichaming

10 januari 2025

Liz Wientjes’ naam schuilt achter de website en de podcast The Embodied Educator. In gesprekken met en praktijken van een groot aantal vakmensen onderzoekt ze de rol van ons lichaam en lichaamsbewustzijn bij leren. Aan de vooravond van een Dokhuis-dialoogavond op 12 maart maken we in deze Dokhuis/NIVOZ-podcast kennis met Liz.

Een thuis vinden, een eigen te vertrouwen plek. Dat is wat we als mens nodig hebben, een grond ook van waaruit we kunnen leren en de wereld in kunnen trekken. Ons eigen lijf en een bewustzijn daarop speelt daarin een belangrijke rol. Vorig jaar hadden we een Dokhuis-thuisavond waarin we op verschillende manieren contact maakten met het begrip ‘thuis’ en het beeld en de wereld die een ieder van ons daarbij heeft. In een introductie zorgde Sietske Dijkstra destijds voor een eerste thuiskomen, bij onszelf en bij elkaar. Daarna waaierde iedereen naar verschillende plekken in Dokhuis uit (via film, tekenen, muziek en andere kunsten) om later op de avond ook weer naar die plek terug te keren.

Liz noemt zichzelf ‘embodied educator’ en geeft onderwijs op zowel de Hogeschool van Amsterdam, als op een basisschool in Den Haag. Daarnaast doet ze aan meditatie, lichaamswerk en lichaamsgericht coaching. Maar het werken met het lijf in reguliere lessen is niet iets wat vanzelfsprekend is. 'Ik vind dat dit een laag mag zijn, als een soort hygiene-factor in het onderwijs, om ons als docent jezelf hierin te bekwamen, om beter aan te voelen, te begeleiden en te onderzoeken. Ik vind het ook wel heel spannend om dit soort dingen te doen. Van hoe wordt dat dan ontvangen en past dan wel in onderwijs? Maar dan denk ik ja, bij rekenles daar wordt die vraag niet gesteld; waarom doe je dat? En hier stellen we hem wel.'

In deze podcast hoor je welke rol een lichaamsbewustzijn kan betekenen in het 'thuis' voelen. Geïnspireerd door de vier natuurlijke elementen (aarde, water, vuur en lucht) bieden Sietske en Liz verschillende ingangen, want elk lichaam spreekt haar eigen taal. Liz neemt ons mee in een meditatie van 10 minuten, om daarna de oefening te ontleden met de begrippen die erin zitten. 'De vier elementen zaten er in, ons lichaam, ademhaling, een stukje voorouderschap, maar ook de cultuur waarin je bent opgegroed, de plek waar je woont en wat dat met je doet. En dat raakt elke leerling. En eigenlijk vinden ze het ook heel erg mooi om daar ruimte voor te maken. Want dan doet er meer mee, worden ze eigenlijk meer gezien en kunnen ze meer van zichzelf brengen.'

Sietske Dijkstra werkt op het terrein van relationele en sociale veiligheid. Ze werkt als docent en coach bij geweld in relaties en professioneel handelen en is onder meer auteur van het boek De kracht van ervaring. Over geweldspatronen, tacit knowing en thuis. Sietske heeft haar verdiensten als lector-onderzoeker in onder meer het zorgveld, maar reist inmiddels ook dwars door andere levens- en onderzoeksterreinen heen. 

Deze Dokhuis-avond op woensdag 12 maart start om 19 uur en eindigt rond de klok van 21 uur. Meld je hier (gratis) aan.

Dokhuis, huis ook van stichting NIVOZ
Doklaan 10, Rotterdam.

 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief