Onderwijsavond met Aziza Mayo en Luc Stevens: I am not a robot. Over menswaardig onderwijs voor leerling en leraar
Aziza Mayo werkt als lector Waarde(n) van het vrijeschool onderwijs aan de Hogeschool Leiden, Faculteit Educatie, en is sinds 1 maart 2021 tevens directeur Onderzoek en ontwikkeling van stichting NIVOZ. Samen met founding father Luc Stevens nam zij op 15 september 2021 de eerste NIVOZ-onderwijsavond in het nieuwe schooljaar voor haar rekening. Zij spraken vanuit het nieuwe jaarthema ‘I am not a robot’. Over de humanisering van onderwijs.
Op deze terugblikpagina vind je binnenkort terug:
- een verslag van Leone de Voogd
- een interview met beide sprekers: 'Een leermeester leeft zijn persoonlijke integriteit voor'
- een interview met Aziza Mayo bij haar intrede als directeur Onderzoek en Ontwikkeling: 'Je kunt je wil niet opleggen aan de natuur. Aan kinderen evenmin.'
Leerlingen en leraren zijn geen robots. Menselijke ontwikkeling, opvoeding en onderwijs zijn geen processen met eenduidige, voorspelbare verbanden van oorzaak en gevolg. Toch lijken principes van industriële processen - standaardisering en efficiëntie – vaak dominant in ons onderwijssysteem. Dit gaat gepaard met een sterke focus op de vergelijking van cognitieve prestaties, waarbij een kloof tussen winnaars en verliezers ontstaat. Het is tijd voor een humanisering van het onderwijs. In de nieuwe reeks NIVOZ-onderwijsavonden in het schooljaar 2021-2022 onderzoeken we hoe we het menselijke in het onderwijs kunnen terugbrengen, dan wel behouden.
De leerling als mogelijkheid (Luc)
Over menswaardig onderwijs voor leerling en leraar (Aziza)
Over Aziza Mayo
Dr. Aziza Mayo werkt als lector Waarde(n) van het vrijeschool onderwijs aan de Hogeschool Leiden, Faculteit Educatie, en is per 1 maart jl. daarnaast in functie getreden van stichting NIVOZ als directeur Onderzoek en ontwikkeling. Een nieuwe rol die is ontstaan door de fase waarin NIVOZ, als betekenisvol pedagogisch instituut, terecht is gekomen. Met de Erasmus Universiteit Rotterdam bouwt NIVOZ aan een tweejarige lerarenopleiding in Rotterdam, een pedagogische master waarin lesgeven in een grootstedelijke context centraal staat. Daarnaast is NIVOZ gestart met een vierjarig Whole Child Development-programma in samenwerking met vier lerarenopleidingen. Daarvan is Aziza Mayo al vanaf medio 2020 onderzoeksleider. In het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs aan de Hogeschool Leiden beoogt Aziza Mayo met haar onderzoekers de onderliggende waarden en opbrengsten van het vrijeschoolonderwijs inzichtelijk te maken. Vanaf heden is Aziza één dag bij NIVOZ gedetacheerd. Een uitbreiding van haar werkzaamheden zal resulteren in een echt afscheid van de Hogeschool Leiden in april 2022.
Over Luc Stevens
‘Eerst het kind, dan de leerling’ is een lijfspreuk van Luc Stevens (80 inmiddels). Luc is oprichter van stichting NIVOZ, het instituut dat hij in 2003 oprichtte na zijn emeritaat. Daarvoor was hij verbonden aan de Universiteit Utrecht, als orthopedagoog. Stevens heeft een grote staat van dienst en heeft veel betekend voor het Nederlands onderwijs. Hij heeft ministers en politieke woordvoerders geadviseerd en zijn signatuur is herkenbaar in vele stromingen in het huidige onderwijs. Hij nam ‘de stem van de leerling’ vanaf zijn eerste werkzaamheden, in en buiten het onderwijs, uiterst serieus. Ontevreden over hoe de universitaire wereld zich ontwikkelde tot smalle cijfermatige instituten, trok de hoogleraar na zijn emeritaat zijn eigen plan en begon hij zijn eigen ‘onderwijsinstituut’– een vrijplaats voor reflectie en bezinning op de pedagogiek als handelingswetenschap. Gedurende de afgelopen achttien jaar ontwikkelde NIVOZ zich tot een onafhankelijk instituut dat de pedagogiek als handelingswetenschap weer bij de onderwijspraktijk bracht.
Data en aankondigingen overige NIVOZ-onderwijsavonden '21-'22
- Woensdag 10 november 2021: Joke Broekema, Jan Fasen en Hartger Wassink - Over een andere school- en opleidingscultuur en het zelf weten van de leraar
- Woensdag 25 januari 2022: Floortje Scheepers - Over de mens, makkelijker kunnen we het niet maken.
- Woensdag 13 april 2022: Karen Heij en Paul Frissen - Over ongelijkheid en de rol van toetsing in ons onderwijs
Delen: