Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Naar passend onderwijs: ‘Kijk minder naar toetsresultaten, maar naar hoe een school met kinderen werkt’

22 juli 2014

‘Een mens met een hart voor onderwijs wil het liefst ieder kind vooruit helpen. Maar zolang scholen worden afgerekend op gemiddelde prestaties is het toch beter om niet teveel zorgleerlingen te hebben.’ Zie hier het dilemma van veel scholen, aldus René Peters, wethouder onderwijs in Oss. En hij ziet nog een onderliggende dynamiek: scholen die uitspreken goed te zijn in de begeleiding van leerlingen met dyslexie, adhd of autisme, krijgen al snel de reputatie een ‘kneuzenschool’ te zijn, waar ouders hún kind dus niet heen sturen. René is daarom blij met de wet op Passend Onderwijs, maar onderkent dat er méér nodig is.

passendStaatssecretaris Dekker kan niets doen tegen scholen die weigeren kinderen met problemen aan te nemen. Dat zei hij tegen de Tweede Kamer. Op 1 augustus gaat de wet op het passend onderwijs in. Met ingang van die datum worden scholen verplicht leerlingen aan te nemen. Of in ieder geval te zorgen voor een passende plek voor een kind op een andere onderwijsinstelling. Tot die tijd lijken veel scholen leerlingen met problemen dus liever niet aan te nemen. En dus weten sommige kinderen niet naar welke school ze na de vakantie gaan. Dat is niet goed. Maar dat is ook niet vreemd.

Een mens met een hart voor onderwijs wil het liefst ieder kind vooruit helpen in het leven. Ook wanneer dat wat meer moeite kost. Maar zolang scholen worden afgerekend op de gemiddelde prestaties van hun leerlingen is het toch beter om niet teveel zorgleerlingen op je school te hebben. Die vragen namelijk meer aandacht. En halen waarschijnlijk het gemiddelde omlaag. Scholen die goed zijn voor kinderen met problemen lopen meer risico om het label ‘zwak’ te krijgen. En dus worden zorgleerlingen soms niet aangenomen.

Maar er is nog een belangrijke reden waarom scholen wel uitkijken om luid en duidelijk uit te spreken dat ze goed zijn in het begeleiden van leerlingen met problemen. Want voor je het weet krijg je een naam. En ouders sturen hun kinderen niet graag naar een school met een ‘naam’. Ik ken scholen die veel minder aanmeldingen kregen omdat ze zich profileerden als school die goed was in de begeleiding van kinderen met dyslexie. “Mijn kind gaat niet naar die kneuzenschool.” En geen school spreekt hardop uit dat ze graag kinderen met gedragsproblemen, adhd, of stoornissen binnen het autistisch spectrum willen helpen. Het is hard. Maar waarschijnlijk zou geen mens zijn kind op zo’n school aanmelden.

Hoe begrijpelijk het aan de ene kant ook is, de houding van sommige scholen kàn natuurlijk niet. In die zin ben ik blij met de wet op het passend onderwijs. Aan de andere kant is er veel meer nodig dan een wettelijke verplichting voor ieder kind een goede plek te vinden. Om te beginnen zou het woord zorgleerling verboden moeten worden. Een kind is geen probleemgeval, maar heeft een diagnose. Dat is een wezenlijk verschil. En om te beoordelen of een school zijn werk goed doet, zou veel meer gekeken moeten worden hoe er met kinderen gewerkt wordt. En veel minder naar toetsresultaten.

Maar bovenal moeten we met zijn allen accepteren dat we niet hetzelfde zijn. Kinderen moeten ook leren omgaan met elkaars eigenaardigheden. Daar hebben vooral ouders een belangrijke rol in. Lees verder.

René Peters (CDA) is wethouder sociale zaken, jeugd, onderwijs en integratie in Oss. Begin dit jaar werd hij verkozen tot de Meest Invloedrijke Persoon bij de Lokale Overheid 2013 door de website gemeente.nu. Peters blogt twee keer per week. Dat onderwijs vaak het thema van zijn beschouwingen vormt, is niet toevallig: behalve dat onderwijs in zijn portefeuille zit, is René Peters voormalig leerkracht en (interim) leidinggevende op scholen.
-

Onderwijsavonden in Driebergen
Aftrap al op 10 september --> Bestel!


Op woensdag 10 september - kort na de zomervakantie - start een nieuwe serie Onderwijsavonden in Driebergen. Luc Stevens duidt op die eerste avond de voorbije jaren, waarin vooraanstaande sprekers inspirerende bijdragen leverden ten dienste van onderwijsontwikkeling, Wat is de rode lijn, wat zijn  de vertrekpunten van waaruit we de dagelijkse praktijk tegemoet  treden?


De Onderwijsavonden worden gehouden in theater Maitland, op landgoed De Horst in Driebergen dat plaats biedt aan maximaal 300 mensen. We starten om 19.30 uur en vanaf 19.00 uur is er een inloop. Achter deze link leest u over de hele serie, ziet u  de exacte data en meer over de zeven sprekers. Een losse entreekaart kost 30 euro. Passepartout-kaarthouders betalen 175 euro en zijn verzekerd van een plaats op 15 januari (Peter Heerschop en Marcel van Herpen).

–> U kunt zich HIER aanmelden


---------------

Conferentie Leider zijn op 24 september


Deze conferentie in theater Maitland in Driebergen richt zich op schoolleiders, rectoren en bestuurders uit alle onderwijssectoren. De bekende denkers en wetenschappers Dolf van den Berg en Gert Biesta zullen de conferentie op woensdag 24 september inleiden en hun concepten presenteren aan de deelnemers. Marcel van Herpen en Luc Stevens zullen het begrip Pedagogisch Leiderschap uitwerken. Verder zullen deelnemers uitgenodigd worden om te reflecteren op hun eigen leiderschap en zal de conferentie rijk zijn aan voorbeelden van (school)leiders waarmee de deelnemers zich persoonlijk kunnen verstaan. --> KLIK hier.




Datum: woensdag 24 september 2014 – 9.00 – 17.00 uur.
Locatie: Landgoed de Horst, De Horst 1, Driebergen
Kosten: € 145,- inclusief boek

Of ‘Leidinggevende, wie ben je’ van Dolf van den Berg, Luc Stevens en Roland Vandenberghe.
Of ‘Zichtbaar! Ambities van schoolbestuurders in persoonlijke verhalen’ door werkgroep Zichtbaar!



Aanmelding[email protected]


Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief