Lola, stagiaire in groep 5/6, maakt het verschil
20 juni 2018
Begin dit jaar startte Lola van den Elzen bij Sjaak van Moorsel als stagiaire. Ze zit in het laatste jaar van de Pabo. Grappig is dat Sjaak, toen Lola zelf nog in groep 4, 5 en 6 zat, ook haar leerkracht mocht zijn. In dit laatste jaar is het schrijven van een meesterstuk één van de opdrachten. Na school praatte Sjaak vaak met Lola over mogelijke thema’s voor haar meesterstuk. Uiteindelijk koos Lola het thema ‘Werken vanuit autonomie of werken vanuit autoriteit, waarbij kinderen geholpen worden door iemand die een autoriteit is op dit gebied’. Dit kan een leerkracht zijn, een stagiaire, een vrijwilliger, maar ook een kind uit de klas.
Lola liet bij spelling de kinderen zelf de keuze maken wat hun voorkeur van werken is. Ze benadrukte hierbij dat eerlijk naar jezelf kijken helpt. En de antwoorden van de kinderen waren er ook naar. Roos: ‘Ik wil heel graag vanuit autonomie werken, ik wil graag zelfstandig werken. Ik werk graag samen met Juul, maar met spelling is dat niet zo handig omdat we ook graag samen kletsen. Dus ik werk graag vanuit autonomie maar dan zelfstandig’. Sven dacht er anders over: ‘Wanneer iemand mij helpt en instructie geeft vind ik dat fijn. Ik begrijp het dan beter.’
Nadat we het in de klas aan alle kinderen hadden gevraagd, bleek dat van de achtentwintig kinderen in onze klas maar liefst zesentwintig kinderen dezelfde werkvorm hadden aangegeven als die Lola en ik hadden voorspeld. Alle kinderen hadden in eerlijkheid verteld waar hun voorkeur ligt.
Lola ontwikkelde een boekje waarbinnen de kinderen die kozen voor het werken vanuit autonomie zelf konden aangeven aan welke spellingscategorie ze gingen werken. Vooraf schrijven de kinderen op wat voor manier ze willen oefenen, welke werkvorm ze kiezen en hoe ze controleren of ze het geleerde beheersen. De kinderen die er voor kozen om aan de hand meegenomen te worden, krijgen vooraf een instructie en werken meer vanuit de methode.
De werksfeer verandert door de kinderen deze keuze te geven. Er is een veel grotere betrokkenheid. De kinderen die kiezen om vanuit autonomie te werken, pakken hun verantwoordelijkheid. De kinderen die aan de hand worden meegenomen, genieten van de aandacht die ze krijgen. Wanneer we na vier weken een bloktoets afnemen, bespreekt Lola met de kinderen de resultaten. Een aantal kinderen switcht van autonomie naar autoriteit of andersom. Lola legt veel verantwoordelijkheid bij de kinderen. En de kinderen pakken het op.
Met de kinderen bespreekt Lola hoe ze de nieuwe manier van werken ervaren. Het is erg mooi hoe de kinderen zelf aangeven hoe ze deze werkvorm ervaren. Ikzelf geniet van de groei die de kinderen maar ook Lola doormaken. Ik zoek naar hoe ik op meer vakgebieden deze transfer kan maken.
Een jaar samenwerken, een jaar discussiëren, een jaar uitproberen, een jaar durven, een jaar doen, een jaar ruimte geven. Een jaar samen leren. Super om samen met een stagiaire te mogen werken.
Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.
Reacties