'Into the unknown' uit Frozen 2 raakt de kern van de pedagogiek
1 februari 2022
'Into the Unknown' van Frozen 2 (ja, van Disney ja ;), heeft volgens Jelle Ris - onder meer docent beeldende vorming op de Thomas More Hogeschool in Rotterdam - een prachtige pedagogische kwaliteit. 'Als pedagoog moet je openstaan voor de ander en het andere, zelfs als het gaat om creaties van een miljardenbedrijf als Disney,' zegt hij. 'In de pedagogische literatuur die ik lees, wordt geregeld op verschillende manieren verwezen naar "het durven aangaan van dat wat nog niet bekend is". Het raakt de kern van de pedagogiek.'
Ik herschreef onderstaand tekst voor de feestelijke aftrap van de LIO-stage van vierdejaars pabostudenten op de 'TMH'. De studenten voeren tijdens hun LIO voor het eerst fenomenologisch onderzoek uit. Middels dit onderzoek, waarin het appel dat leerlingen op hen doen centraal staat, werken ze zowel aan hun eigen subjectivering als leraar, als aan de subjectivering van hun leerlingen.
Ik opende mijn presentatie met de prachtige klassieke gitaarversie van 'Into the unknown' (zie deze link). Nadat de zaal een minuut had geluisterd, vol vragende blikken en blikken van herkenning, begon ik rustig mijn voordracht. Die natuurlijk bol staat van verwijzingen naar pedagogische dynamieken.
ik hoor je maar vertwijfel
moet ik het aangaan
of laten
er zijn zoveel redenen
het programma af te draaien
kan ik jouw fluisteren negeren
laat ik het met rust
je hebt je stem nog niet gevonden
en toch hoor ik iets
ik ben bang dat het niet gaat
alles wat ik weet, dat in mijn boeken staat
sorry knagend ongenoegen, ik denk dat ik het hierbij laat
ik ben al diepgegaan, nu dit weer open gaat
welk risico ga ik nemen, door jou gehoor te geven
wat vraag je van me
het laat me niet ongemoeid
ben je een dwaling
opdat ik fouten maak
of ben jij iemand daar
waar ik ooit op leek
weet jij diep vanbinnen
loslaten is geen probleem
het sterkt mijn intuïtie
als leraar en persoon
een deel van mij
neigt, dat is het enge
naar het onbekende
is daar iemand
weet jij dat ik er voor je ben
met gevoel reik ik naar je uit
laat me jouw wereld zien
een verantwoordelijkheid niet te ontlopen
ga ik in jouw passen mee
in de voetsporen van
wat ik nooit helemaal weten kan
Jelle Ris werkte aan het boek Wereldgericht onderwijzen. Biesta in praktijk dat in juli 2021 uitkwam. Hij was zestien jaar docent in het speciaal voortgezet onderwijs en is recent opleidingsdocent beeldende vorming geworden aan de pabo van de Thomas More Hogeschool, alsmede docent pedagogiek aan de lerarenopleiding van de Willem de Kooning Academie.
Reacties