Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Simon Verwer

docent vo, onderzoeker, opleider, vertaler

Simon Verwer is leraar op het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord. Hij doorliep het traineeship Eerst de Klas en werd in  2011 uitgeroepen tot Scienceguide-student van het jaar voor zijn dubbelpositie op het Teylingen College in Noordwijkerhout en zijn werkzaamheden bij Shell.

Het is met groot plezier dat ik meebouw aan een jonge school waar leraren, schoolleiding en leerlingen met open blik naar elkaar en de wereld in kijken. Ik beschouw het als een voorrecht om een school te mogen uitdenken en ontwikkelen die goed onderwijs op haar eigen manier vorm geeft.

Na 3 gamma/alfa-studies cum laude te hebben afgerond heb ik meegewerkt aan een lesprogramma in de Amazone van Peru. Terug in Nederland was mijn interesse in onderwijs gewekt en ben ik begonnen als leraar Frans en filosofie via het programma Eerst de Klas. Eerst de Klas is een traineeship voor jonge, excellente academici die je als Young Professional de gelegenheid biedt te proeven van zowel het onderwijs als het bedrijfsleven, om vervolgens te besluiten waar je het meest op je plek bent. Als deelnemer van dit programma werd ik in 2011 uitgeroepen tot Scienceguide student van het jaar voor mijn dubbelpositie op het Teylingen College in Noordwijkerhout en mijn werkzaamheden bij Shell.

Voor mij bleek de juiste plek het onderwijs te zijn. En dat is de beste keuze geweest die ik heb kunnen maken.

Waarom deze tijd het perspectief van de leraar als kunstenaar nodig heeft

Zoals gezegd roept onze tijd om een perspectief van de leraar als kunstenaar om een aantal redenen. Ik beperk mij hier tot de belangrijkste. In de eerste plaats leven wij in een tijd waarin alle menselijke ontwikkeling vervat en verplat wordt in cijfers en modellen. De leraar wordt, als we geen tegenkracht bieden, steeds en steeds meer een mislukte computer. De overdreven waarde die aan de schijnwerkelijkheden van toetsen en systemen wordt gehecht is een symptoom van een gebrekkige visie op goed onderwijs. Veel lerarenopleidingen zijn in de ban van een beperkte focus op opbrengstgericht werken en de inzet van digitale middelen. Wat veel meer aan bod zou moeten komen is de tijdloze aspecten van het leraarschap: de leraar als kunstenaar die de wereld met een oprechte, door en door menselijke blik beschouwt en oordeelt door middel van nauwkeurig observeren, luisteren en zien. Praktische wijsheid. Tact. Phronèsis.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief