Simon Verwer
docent-onderzoeker, filosoof, auteur
Simon Verwer is sinds de zomer van 2023 docent-onderzoeker pedagogiek bij de Hogeschool van Amsterdam. Daarvoor was hij drie jaar stafmedewerker docentprofessionalisering aan de VUmc in Amsterdam en daarvoor - van 2012 tot 2020 - leraar op het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord. Hij doorliep het traineeship Eerst de Klas en werd in 2011 uitgeroepen tot Scienceguide-student van het jaar voor zijn dubbelpositie op het Teylingen College in Noordwijkerhout en zijn werkzaamheden bij Shell.
Na drie gamma/alfa-studies cum laude te hebben afgerond heb ik meegewerkt aan een lesprogramma in de Amazone van Peru. Terug in Nederland was mijn interesse in onderwijs gewekt en ben ik begonnen als leraar Frans en filosofie via het programma Eerst de Klas. Eerst de Klas is een traineeship voor jonge, excellente academici die je als Young Professional de gelegenheid biedt te proeven van zowel het onderwijs als het bedrijfsleven, om vervolgens te besluiten waar je het meest op je plek bent. Als deelnemer van dit programma werd ik in 2011 uitgeroepen tot Scienceguide student van het jaar voor mijn dubbelpositie op het Teylingen College in Noordwijkerhout en mijn werkzaamheden bij Shell.
Voor mij bleek de juiste plek het onderwijs te zijn. En dat is de beste keuze geweest die ik heb kunnen maken.
Waarom deze tijd het perspectief van de leraar als kunstenaar nodig heeft
Zoals gezegd roept onze tijd om een perspectief van de leraar als kunstenaar om een aantal redenen. Ik beperk mij hier tot de belangrijkste. In de eerste plaats leven wij in een tijd waarin alle menselijke ontwikkeling vervat en verplat wordt in cijfers en modellen. De leraar wordt, als we geen tegenkracht bieden, steeds en steeds meer een mislukte computer. De overdreven waarde die aan de schijnwerkelijkheden van toetsen en systemen wordt gehecht is een symptoom van een gebrekkige visie op goed onderwijs. Veel lerarenopleidingen zijn in de ban van een beperkte focus op opbrengstgericht werken en de inzet van digitale middelen. Wat veel meer aan bod zou moeten komen is de tijdloze aspecten van het leraarschap: de leraar als kunstenaar die de wereld met een oprechte, door en door menselijke blik beschouwt en oordeelt door middel van nauwkeurig observeren, luisteren en zien. Praktische wijsheid. Tact. Phronèsis.
Contact
Wilt u contact met Simon Verwer, dan verwijzen we naar zijn eigen contactgegevens. Verwer organiseerde in april 2016 een NIVOZ-masterclass-avond rondom de Franse pedagoog Philippe Meirieu, De plicht tot weerstand bieden. Verwerk vertaalde Meirieu's boek. Daarnaast stond hij op het podium bij een avond rondom Klaus Mollenhauer, in december 2017. en was hij betrokken bij de boekpresentatie 'Dat is pedagogiek' in het voorjaar van 2019.