Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Rob de Haas

creatieve dialoog, collectieve denkkracht

Rob is vader van drie kinderen en heeft een passie voor leren , creatief denken en Oosterse filosofie. Zijn werk is het trainen, ontwerpen en faciliteren van creatieve (denk)processen, leiderschapstrajecten, teambuilding, gekenmerkt door ‘serieuze creativiteit’ met een relativerende glimlach.

Hij is geschoold in het gedachtegoed van o.a. het COCD (Centrum voor Ontwikkeling van Creatief Denken), Edward de Bono (6 hats, CoRT, lateraal denken), Howard Gardner (Meervoudige Intelligenties), Leonardo da Vinci, Alex Osborn (Creatief Problem Solving), Csicksentmyhalyi (Flow), Steven Covey (8 eigenschappen voor effectief leiderschap), Bateson (NLP),Joseph Jaworski (Synchroniciteit) en Otto Scharmer (Theorie U).

In 2003 heeft bij het Koning Willem I College/School voor de Toekomst in opdracht van het College van Bestuur het De Bono Expertisecentrum opgericht. In samenwerking met het Olympisch Netwerk Brabant heeft hij een progamma voor de begeleiding van jonge topsport(st)ers ontwikkeld en uitgevoerd, het “Integraal Topsport Ontwikkelingsmodel, ITO”. HIj heeft hiermee gewerkt bij Feyenoord en FC Den Bosch, bij Flik-Flak (turnen 12 – 18 jr) en het Regionaal Talentencentrum Eindhoven (zwemmen 14 – 19 jr). Dit seizoen werkt hij samen met Marcel Wouda, bondscoach lange afstandzwem(st)ers.

Rob opereert binnen nationale als internationale organisaties in Engeland, Letland, Ierland, Canada en de Verenigde Staten.

Hij heeft in het kader van het Comenius project ‘Think Fresh’ de afgelopen jaren samen gewerkt met diverse basisscholen en kennisinstituten aan de ontwikkeling van ‘thinking skills in primary education’. Zijn persoonlijke missie: een bijdrage leveren aan het initiëren en stimuleren van (creatieve) denkvaardigheden en reflectieve vaardigheden als ‘life skill’ voor de 21e eeuw.

In samenwerking met de uitgeverij OMJS (Onderwijs Maak Je Samen) en 4e jaars studenten van Sint Lucas heeft hij een pakket denktechnieken ontworpen, waaronder de CoRT-denktechnieken, voor het Nederlandse basisonderwijs.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief