Creatief denken: ‘Eindelijk weer naar school of...’
26 augustus 2012
Ja, kijk, het is heerlijk om stoere verhalen te houden over je vakantie, maar wat nu als je het gewoon ook fijn vindt om weer naar school te gaan? Of juist helemaal niet. Is er bij jou in de klas ruimte om dit te kunnen en durven uiten? Een blog van Rob de Haas over creatief denken, handvatten om te leren een situatie van verschillende kanten te bezien.Misschien is het aardig om eens naast aandacht voor de vakantie-ervaringen, ook op een andere wijze stil te staan bij ‘het weer naar school gaan’. Je kunt dat eenvoudig doen door de kinderen in groepjes uit te nodigen om vanuit hele wisselende perspectieven naar de start van het schooljaar te kijken.
Perspectiefwisseling is de basis van het klassieke debat, waarin een thema of stelling vanuit twee kampen – de voors en tegens – worden uitvergroot. Een jury beoordeelt de kwaliteit en validiteit van de naar voren gebrachte argumenten, waarna een winnaar bekend wordt gemaakt. Leerlingen en studenten leren zo op een logische wijze te redeneren en argumenten vanuit de tegenpartij te pareren met tegenargumenten.
In de klas: met de eenvoudige denktechniek PMI (Plus – Min – Interessant) richt je het denken op drie hele verschillende invalshoeken en ga je voorbij aan die eerste, stoere reacties (“Saai”, “Geef mij maar vakantie”, etc.).
Vanuit de stelling ‘Eindelijk weer naar school’, vraag je de leerlingen in groepjes allemaal alleen argumenten te bedenken waarom het weer goed en fijn is om naar school te gaan (Plus/voordelen). Daarna waarom het helemaal niet goed, fijn is om naar school te gaan (Min/nadelen). Tenslotte biedt de start van het schooljaar weer een heleboel interessante mogelijkheden, zowel op school als thuis (Interessant): bij I van Interessant nodig je de groepjes uit om niet te oordelen maar gewoon eens na te denken met de zin “Zou het niet heerlijk zijn als…” of “Wat zou het geweldig zijn als…” en laat ze maar even lekker dagdromen.
Wedden dat bij de uitkomsten verrassende punten naar boven komen?
Rob de Haas opereert onder de naam Orange Field.
Hij heeft een passie voor leren, creatief denken en Oosterse filosofie. Zijn werk is het trainen, ontwerpen en faciliteren van creatieve (denk)processen, leiderschapstrajecten en kenmerkt zich door ‘serieuze creativiteit’ met een relativerende glimlach.
Reacties