Remco Pijpers
strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek bij Kennisnet
Remco Pijpers is strategisch adviseur bij stichting Kennisnet, oprichter Mijn Kind Online, gespecialiseerd in jeugd en digitale media.
Ik onderzoek wat jeugd doet met digitale media. Verder onderzoek ik wat scholen goed doen met sociale media. Daar publiceer ik over, zoals bijvoorbeeld het boek Sociale Media op de Basisschool (www.boeksocialemedia.nl) en Positive Digital Content for Kids (www.mijnkindonline.nl/poscon). Dat doe ik om scholen te kunnen ondersteunen. Daarbij richt ik me met name op 21st century skills, waaronder mediawijsheid en programmeren, en sociale veiligheid.
Daarnaast zit ik namens Kennisnet in de kerngroep van Mediawijzer.net, een expertisecentrum Mediawijsheid, geïnitieerd door het ministerie van OCW.
Wat mij drijft is mijn nieuwsgierigheid voor wat kinderen doen met digitale media. Hoe zet jeugd die in om het verschil te maken, voor zichzelf en voor anderen? Hoe kunnen we ze helpen hun digitale talenten te ontplooien? Ik vind dat alle kinderen in hun ontwikkeling moeten kunnen profiteren van de mogelijkheden die media en technologie bieden. Gelijke digitale kansen voor alle kinderen. Ook zet ik me in voor een betere positie van kinderen die digitaal in de problemen komen (zie: www.mijnkindonline.nl/freek).
Op hetkind.org vind ik gelijkgezinden, die het belang van kinderen voorop stellen. Ik lees er persoonlijke verhalen, die me ontroeren, me inspireren. Ik hoop ook te inspireren en te ontroeren. Met praktische verhalen, op het terrein van jeugd en digitale media.