Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Micha de Winter

emeritus hoogleraar Opvoedingsvraagstukken, bijzonder lector Hogeschool Utrecht

Micha de Winter (1951) is als bijzonder lector Jeugd verbonden aan de Hogeschool Utrecht. Tot 2017 was hij hoogleraar Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken bij de Universiteit Utrecht. En vanaf 2004  Faculteitshoogleraar op de zgn. Langeveld-leerstoel. Hij publiceerde o.m. Kinderen als Medeburgers (1995), Het Alziend Oog van de Leerling, impressies over opvoeding, normen en waardering op school (1997), Beter Maatschappelijk Opvoeden: hoofdlijnen van een eigentijdse participatie-pedagogiek (2000), en ‘Verbeter de wereld, beging bij de opvoeding: vanachter de voordeur naar democratie en verbinding (2011).

Micha de Winter doet met zijn promovendi en collega’s onderzoek naar o.a. democratische burgerschapsvorming en radicalisering. Momenteel is hij voorzitter van de Commissie Geweld in de Jeugdzorg, die in opdracht van het kabinet onderzoek doet naar mogelijk geweld dat tussen 1945 en heden tegen minderjarigen is gepleegd in pleeggezinnen en jeugdzorg.

De Winter is een vooraanstaande adviseur van de overheid. Zo is hij kroonlid van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling.

  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het welzijn van kinderen
  • Aandacht voor sociale verbondenheid , preventie en de context waarbinnen de problemen van kinderen zich laten zien.


Micha de Winter pleit in zijn talrijke publicaties voor sociale verbondenheid in een tijd die sterk de nadruk legt op individuele prestaties en waarin persoonlijke belangen om voorrang vragen. Dat is niet een omgeving waarin kinderen gedijen. Kinderen zijn voor hun ontwikkeling aangewezen op een veilige sociale inbedding die door volwassenen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt gezien. De Winter laat zich daarom ook zeer kritisch uit over het problematiseren van onze jeugd en over de maatregelen die altijd weer worden voorgesteld om aan het ongemak dat zij bezorgen een
einde te maken. Zo heeft hij ook een hard hoofd in het classificeren van kinderen (ADHD, enz.) waarmee kinderen in feite buiten het gewone leven, in dit geval een school, worden geplaatst. Hij is een voorstander van duidelijke grenzen en handhaving hiervan, maar pleit dan altijd weer voor een directe menselijke benadering van de jeugd die de grenzen opzoekt.
 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief