Carm Barten
pedagoog, hbo-docent , trajectbegeleider
Carm Barten is oog, docent pedagogiek aan de Fontys Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch en trajectbegeleider bij het Centrum voor Pedagogisch Contact (CPC). Carm heeft inmiddels meer dan tien jaar ervaring als docent binnen het Jenaplan- en Ervaringsgericht Onderwijs in binnen- en buitenland. Hij zat in verschillende adviescommissies waaronder voor het SCP en NJPV en is auteur van meerdere blogs en artikelen op NIVOZ-platform hetkind. Hij studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de VU in Amsterdam.
Carm zou je een vurige onderwijsfan kunnen noemen. Op een eigenzinnige en creatieve manier begeleidt hij leraren en schoolleiders in hun pedagogische opdracht. Hij weet zijn theoretische pedagogische achtergrond te combineren met zijn ruime praktijkervaring als leraar basisonderwijs.
Zijn expertise spits zich toe op Pedagogisch Tact, Mondige Leerlingen, Procesgericht Onderwijs (ErvaringsGericht Onderwijs) en Welbevinden & Betrokkenheid. Carm geeft lezingen, trainingen en begeleiding op pedagogisch en didactisch vlak. Daarnaast is hij werkzaam als docent pedagogiek aan de Fontys Hogeschool Pedagogiek waar hij studenten doceert in het brede pedagogische domein.
De onvoorwaardelijkheid van de leraar
De pedagogische verantwoordelijkheid om onvoorwaardelijk te zorgen voor kinderen is het fundament voor zijn werk, niemand uitgesloten! Leerlingen zijn afhankelijk van de bereidheid van de leraar om hen ten alle tijden te (onder)steunen. Deze afhankelijk brengt een verantwoordelijkheid met zich mee waar iedere ouder, leraar en leider zorgvuldig mee om moet gaan.