Een wonderschoon gesprekje: over moed
17 december 2021
Maaike Nap – lerarenopleider - belandde deze week in een wonderschoon gesprekje met haar zoon Brent. Het ging over moed. Ze schrijft er over. ‘Meer was er voor mij niet nodig, die dag, om te kunnen bepalen wat echt belangrijk is.’
Ik zat achter mijn laptop aan de keukentafel en was druk bezig om mijn ingekomen mailtjes te ordenen op urgent, minder urgent, belangrijk en onbelangrijk. In het mapje onbelangrijk zat nog niks.
Mijn zoon van 9 ( inmiddels voor de derde week thuis vanwege quarantaine van zijn klas) zat op de bank met zijn koptelefoon op te luisteren naar de rekeninstructie die de juf interactief probeerde vorm te geven. Op zijn schoot een wisbordje. Driftig zag ik hem dingen erop tekenen en weer uitvegen.
Opeens hoorde ik gesnik. Dikke tranen vielen op zijn bordje. De juf die een poging deed tot contact. ‘Brent heb jij die som al getekend?’
Maar voor ik het wist had hij zijn scherm weggeklikt en barstte hij in huilen uit. ‘De juf ging veel te snel’ en ‘ik snap het gewoon niet zo…’
Na wat drinken en een potje voetbal buiten kregen we een wonderschoon gesprekje. Brent vroeg me hoe het komt dat werken soms goed gaat en soms helemaal niet. Omdat ik daar zelf ook over na moest denken, lag die vraag een tijdje tussen ons in.
En toen spraken we over moed. Over ‘moed houden’ en ‘moed verliezen’ en hoe dat precies zit. ‘Ja mama, want moed verlies je hoor, als iets steeds maar te moeilijk voor je is’. ‘En moed verlies je ook als niemand ziet dat je iets niet kunt of niet begrijpt’.
Getroffen door de diepte van zijn uitspraken bleef het nog even stil.
Na een tijdje vroeg ik: ‘En waarvan krijg je dan moed?’
Hij antwoordde: ‘Dat krijg je dus, als iets lukt! En als iemand ziet dat het je lukt!’
Hij keek me recht aan, overduidelijk blij met zijn eigen antwoord.
Meer was er voor mij niet nodig, die dag, om te kunnen bepalen wat echt belangrijk is.
Maaike Nap is al 20 jaar werkzaam op de lerarenopleiding. Aanvankelijk aan HAN-Pabo waar ze nog steeds in de master Ontwerpen van eigentijds leren doceert, maar de laatste vier jaar ook aan de Radboud Docenten Academie.
Reacties
Gert van Hardeveld
Zo herkenbaar. Wij zijn een nieuwe opleiding gestart waar iedere student in eigen tempo kan leren. We maken het leren zo klein of groot genoeg, zodat iedere student succes kan ervaren. www.husite/open-ict voor meer informatie