Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Durf, durf, durf

8 februari 2021

Bij het heropenen van de scholen schreef leerkracht Sjaak van Moorsel een mailtje aan de kinderen en ouders van zijn klas, waarbij hij geïnspireerd was door de memes die afgelopen weekend de ronde deden, van Erik Scherder en Luc Stevens: ‘Ik hoop oprecht dat morgen veel leerkrachten hun eigen moreel kompas volgen.’

Vorige week zag ik een innemende JanTerlouw op tv.  Hij was bij Mathijs van Nieuwkerk op bezoek. Jan Terlouw: bijna negentig, een verbinder pur sang. Hij had het over leerkrachten en zei: ‘Ik hoor leerkrachten vaak zeggen: ik mag mezelf niet zijn. Ik moet me aan de regeltjes houden. Het is zo belangrijk om ze vertrouwen te geven. En verantwoordelijkheid.’

En gisteren las ik een artikel van Luc Stevens, emeritus-hoogleraar orthopedagogiek en oprichter van Nivoz. Ik citeer: ‘Wat ik hoop is dat na een jaar coronazorgen en improvisatie schoolleiders en leraren het onderwijs meer in hun eigen hand hebben gekregen. Dat zij met andere woorden, zich niet meer zo laten afleiden door alles wat lijkt te moeten, roosters en toetsen vooral. Je handelt naar bevind van zaken,  je doet wat je denkt dat nu nodig is. Maandag ook.’

En tot slot wil ik nog graag een tekst van Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie,  citeren. ‘Zorg dat je die lessen er niet meteen bovenop gooit, maar ga eerst met de kinderen buiten spelen, ravotten, spelen, dingen doen. Daarmee wordt de hersenschors heel actief. Die schors controleert alle irrelevante informatie, je kunt je beter concentreren en focussen. Maar ook je negatieve emoties zoals angst en verdriet worden onder controle gehouden door die schors. Ga eerst een tijdje ravotten met die kinderen en niet meteen denken dat je die taal- en rekenlessen moet inhalen.’

Waarom citeer ik nu juist deze teksten?  Deze teksten geven hoop. Hoop en richting.

Ik hoop oprecht dat morgen veel leerkrachten hun eigen moreel kompas volgen. Ik hoop dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop dat de kinderen op de eerste plaats komen.

Morgen is weer een mooie nieuwe dag. En daar gaan we samen iets moois van maken. Samen, omdat dit nu weer kan. En wanneer je dit wilt, doe dit dan. Durf, durf, durf.

Wat is belangrijk? Waar draait het om? Wat betekent dit voor mij als mens? Wat betekent dit voor mij als leerkracht? Wat betekent dit voor mijn klas? Wat betekent dit voor de kinderen in mijn klas? En wat betekent dit dan voor morgen?

Zojuist heb ik een mailtje de deur uitgedaan naar alle kinderen en alle ouders van mijn klas:

Morgen weer naar school.
Wat heb ik hier zin in.
We gaan er een mooie dag van maken.
Samen.
Samen verhalen vertellen.
Samen verhalen delen.
Samen spelen.
We gaan niet gymmen.
We gaan lekker spelen in de sneeuw.
Neem handschoenen mee.
En een lekkere warme muts.
Heb je een sleetje?
Neem het mee.
Morgen starten we weer.
Samen.
Zoveel zin in.

Tot morgen.

Lieve groet Sjaak

Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.

Reacties

3
Login of vul uw e-mailadres in.


Jeannette Kraij
3 jaar en 2 maanden geleden

Heb je een mooie dag gehad vandaag? Kan eigenlijk niet missen ;)?

Login of vul uw e-mailadres in.


Jeannette Kraij
3 jaar en 2 maanden geleden

Heb je een mooie dag gehad vandaag? Kan eigenlijk niet missen ;)?

Login of vul uw e-mailadres in.



Sjaak van Moorsel
3 jaar en 2 maanden geleden

Ja heerlijk. Samen anderhalve maand elkaar niet gezien gedeeld. Kinderen hebben elkaar zo gemist. En mij en mijn collega. Mooi om te horen. En genoten van het prachtige winterweer. Mooi koppies, mooie lach.
Morgen smaakt weer naar meer.

Groetjes Sjaak

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief