Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

De mooie kanten van thuisonderwijs

10 maart 2021

Zelfs het Jeugdjournaal benadrukte het meerdere malen: kinderen hebben door thuisonderwijs een achterstand opgelopen. Maar hoe zit het dan met al die nieuwe vaardigheden die kinderen opdeden tijdens het thuis werken? Hetkind-redacteur Joyce van den Bogaard ontdekte onvermoede kwaliteiten bij haar zoon en zag hem, helemaal zelfstandig, nieuwe dingen aangaan en aandurven die hij anders misschien niet zo snel gedaan zou hebben.

Pre-corona mochten wij als ouders twee keer per schooljaar een halve ochtend in de klas meedraaien. Dat waren altijd al bijzondere momenten, waar we allemaal naar uitkeken. Maar ja, dat gaat dus al ruim een jaar niet meer. Het thuisonderwijs heeft wat dat betreft wel veel “goedgemaakt”. Misschien wisten we het al wel, maar nu zagen we het met eigen ogen: wat pakte onze zoon van 10 zijn schoolwerk consciëntieus aan, wat werkte hij hard, en wat was hij eigenlijk al zelfstandig! Als hij klaar was met al zijn werk, ging hij niet achterover zitten, maar regelde hij zelf met de juf dat er nieuwe boeken of schriften thuis gebracht werden. Toen in januari de online open dagen van de middelbare scholen waren, en hij zich als kind in groep 7 al graag wilde oriënteren, belde hij op eigen initiatief met zijn juf om te overleggen naar welk schoolniveau hij dan zou kunnen gaan kijken (want een voorlopig advies had ze immers nog niet gegeven). Hij zocht de scholen uit, prentte de data voor de open dagen in zijn geheugen en zat in de weekenden op zijn laptop om de scholen te bekijken.

Toen het bericht kwam dat de boekbesprekingen, krantenartikelen en spreekbeurten uitgesteld zouden worden tot de school weer open zou zijn, vond hij dat geen goed idee. Al sinds het begin van het schooljaar wist hij dat hij in de week van 6 januari zijn krantenartikel moest presenteren en dat dat precies de week was van de inauguratie van de nieuwe president van de Verenigde Staten, dus hij had het in zijn hoofd al helemaal geregeld. Tot het dus niet door kon gaan. Hij bleek niet voor een kleintje vervaard: die presentatie kon hij toch ook gewoon vanuit huis geven? Hij legde dat voor aan de juf en die vond dat eigenlijk wel een heel goed idee. En daar ging hij aan de slag: hij regelde de krant van de buren, zodat hij samen met onze eigen krant en een print van internet drie verschillende bronnen zou hebben, hij plakte ze op een witte muur in de woonkamer, zocht uit hoe en waar de laptop moest staan om een goed beeld te krijgen van zowel hemzelf als zijn artikelen, en daar stond hij, live op Google Hangouts, te vertellen over de bestorming van het Capitool en de inauguratie van president Biden. Hij leidde de groepsdiscussie die erna kwam als een volleerd moderator.

Natuurlijk wist ik wel dat hij wat in zijn mars had. Maar nu heb ik met eigen ogen mogen zien hoe hij het heft in handen nam, hoe hij daarin gestimuleerd werd door zijn leerkracht, en hoe hij zijn schoolwerk aanpakt en serieus neemt. En daarvan heb ik intens genoten!

Joyce van den Bogaard is redacteur bij hetkind en moeder van twee kinderen.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties op uw reactie


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief