Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Boekpresentatie en verdieping rondom werk van pedagoog Klaus Mollenhauer: Vergeten samenhang

4 december 2017



Op woensdagavond 13 december zal er in Driebergen een gesprek op gang worden gebracht rondom het vertaalde werk van Klaus Mollenhauer. Zijn boek ‘Vergeten samenhang: over cultuur en opvoeding’ is door Wouter Pols vertaald en krijgt zijn doop op deze avond. Pols zelf zal een presentatie verzorgen over het leven en werk van deze Duitse pedagoog uit de vorige eeuw (1928-1998), Bas Levering beziet Mollenhauer in de jaren 80 en Simon Verwer - onder meer docent aan het Hyperion Lyceum  - zal de betekenis van Mollenhauers werk voor de hedendaagse onderwijspraktijk naar voren laten komen.



Inschrijven
Locatie: landgoed De Horst, Driebergen. Exacte locatie is afhankelijk hoeveelheid deelnemers. De kosten van de avond bedragen 30 euro, het boek 'Vergeten Samenhang' wordt voor 20 euro aangeboden. U kunt bij inschrijving voor deelname kiezen, inclusief boek en zonder boek. De aanvangstijd is 19.30 uur. De exacte locatie  - 21.00 uur.

Klaus Mollenhauer (1928 – 1998) geldt als een van de belangrijkste Duitse pedagogen uit de vorige eeuw. De oorspronkelijke versie van Vergeten Samenhang verscheen in 1982. Het boek is inmiddels een pedagogische klassieker. Het wordt als een van de belangrijkste Duitse bijdragen beschouwd aan de twintigste-eeuwse opvoedings- en vormingstheorie. Het boek werd, naar het Nederlands, ook in andere talen vertaald, waaronder het Japans en het Engels.

Waarom voeden we kinderen op? Klaus Mollenhauer constateert in de jaren tachtig van de vorige eeuw dat die vraag nauwelijks meer wordt gesteld. Het hoe is centraal komen te staan, niet het waarom van de opvoeding. Dat is in onze tijd niet anders. In Vergeten Samenhang laat Mollenhauer zien dat de vraag naar het hoe van de opvoeding en onderwijs niet kan worden beantwoord zonder de vraag naar het waarom te stellen. Elke generatie, zo stelt hij, wil dat het goede in haar leven blijft voortbestaan. Daarom willen mensen kinderen en voeden hen op. Dat ‘goede’ is niet alleen een moreel, maar ook een historisch en cultureel gegeven. Om te weten waarom we kinderen opvoeden gaat Mollenhauer op zoek naar de cultuur-historische wortels van wat hij een hedendaagse ‘algemene pedagogiek’ noemt.

Als reactie op de functionalisering en vertechnisering van opvoeding en onderwijs staat de vraag naar het waarom ervan vandaag de dag weer op de politieke agenda. Dat is de reden dat Vergeten samenhang opnieuw verschijnt. Het boek is actueler dan ooit. In de boekpresentatie – verzorgt door onder meer een van de twee vertalers van het boek: Wouter Pols – zullen de aanwezigen kennis maken met de hoofdgedachten van het boek en het belang ervan voor de huidige discussie over opvoeding en onderwijs. Ook aan de schrijver van het boek zal aandacht worden besteed. Wie was Mollenhauer en hoe vatte hij zijn rol als wetenschapper en pedagoog op?
 


Indeling van de avond:

 


  • Introductie: Mollenhauer in actie (filmbeelden)

  • Klaus Mollenhauer: leven en werk, presentatie (Wouter Pols)

  • De receptie van Mollenhauer in de jaren 80 (Bas Levering)

  • De receptie van Mollenhauer anno nu (Simon Verwer).

  • Ronde tafel- en publieksgesprek met Wouter, Bas en Simon, onder leiding van Joop Berding. Wat heeft Mollenhauer ons vandaag de dag nog te zeggen?


  •  


De mensen

Wouter Pols is onderzoeker/docent, onder meer aan de Hogeschool Rotterdam. Hij promoveerde in januari 2016 op zijn proefschrift: In de wereld komen: Een studie naar de pedagogische betekenissen van opvoeding, onderwijs en het leraarschap.

Bas Levering is hoodredacteur van PIP (Pedagogiek in Praktijk) en tot 2012 lector algemene pedagogiek bij Fontys als docent-onderzoeker verbonden aan de Universiteit Utrecht. Eerder behandelde Bas Levering al eens Mollenhauers aandeel op een onderwijsavond in Driebergen, november 2012, onder de titel: “Hoe de pedagogiek verdween uit de opleiding en wat er daarna overbleef”.

Joop Berding is schrijver en was tot voor kort onderzoeker (Kenniscentrum Talentontwikkeling) en docent op het Instituut voor de Sociale Opleidingen van de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast was Joop opleidingsmanager en docent bij de Masteropleiding Pedagogiek/Urban Education van de Hogeschool Rotterdam. Hij heeft zich met name verdiepd in het werk van Arendt, Dewey en Korczak.

Simon Verwer is docent op het Hyperion Lyceum en geeft les in de vakken Filosofie, Frans, Grote Denkers en eerder ook Logica & Argumentatieleer. Hij is initiatiefnemer van Denkfiguren en vertaler. Onder meer van werk van Philippe Meirieu.

 

 



Woensdag 13 december: 19.30 – 21.00 uur. Locatie: Driebergen, landgoed De Horst.


Het vertaalde boek Vergeten samenhang van Klaus Mollenhauer is een uitgave van Phronese en hier alvast te bestellen.

Coördinatie van de avond: Maartje Janssens – [email protected]
 

 

 

 

 

Alle NIVOZ-masterclasses in schooljaar 2017-2018

 

 

 

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief