Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Betrokkenheidsaudit

7 april 2021

Op de school van Sjaak van Moorsel is betrokkenheid een van de belangrijkste middelen en doelen. Om dat doel hoog te houden, vroeg het team om een frisse blik hierop.

Elke week knutselen wij ons weekprogramma in elkaar: wat we aanbieden staat in de kerndoelen voor het basisonderwijs. We proberen als school het verschil te maken door zoveel mogelijk activiteiten aan te bieden waarbij kinderen een hoge betrokkenheid laten zien. Wij zien dat er sprake van echt leren en optimale ontwikkeling is als kinderen zich welbevinden en ergens geboeid en betrokken mee bezig zijn.

De betrokkenheid van kinderen is een belangrijk onderdeel binnen ons onderwijs. Maar "scoren" wij de betrokkenheid wel goed? Meten wij de betrokkenheid wel goed? Kíjken we wel goed naar de betrokkenheid van onze kinderen?

Regelmatig filmen we met dat doel de kinderen en kijken met het team hoe kinderen werken. Uit de discussie die we dan hebben blijkt dat we soms bij eenzelfde activiteit van een kind een verschillende betrokkenheid zien. Hierin kunnen wij dus nog groeien.

Ivan van Gucht, werkzaam bij CEGO, (Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs) is expert in het bestuderen van betrokkenheid. Hem hebben we op onze school uitgenodigd om een audit af te. Ivan komt in alle klassen een half uur en scoort bij tien kinderen de betrokkenheid. Daarna vindt terugkoppeling plaats met de betreffende leerkracht.

In verband met corona hebben we de volgende ochtend via Teams een gezamenlijke terugkoppeling. Hij ziet ons als een warme school: ‘Ik stel me weleens de subjectieve vraag of ik op deze school zou willen zitten’, zegt Ivan. ‘Mijn antwoord daarop is een volmondig ja. Ik zie kinderen stralen. Een vorm van gelukkig zijn uitstralen. Het is genieten. Fijn op jullie school.’ Ook komt hij met tips, waarvan de allerbelangrijkste is om te observeren: ‘Leerkrachten moeten drie dingen doen. Observeren, observeren en observeren.’

Ivan geeft ons opnieuw inzichten in hoe we de betrokkenheid van kinderen kunnen optimaliseren. De tops laten we tot ons komen. Met de tips gaan we met veel enthousiasme aan de slag. Deze audit heeft ons sterker gemaakt. Dus ik kan iedere school aanraden. En dan vooral een betrokkenheidsaudit.

Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties op uw reactie


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief