Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht
27-11-2023
In deze NIVOZ-podcast maak je kennis met jeugdwerkplaats STRONK. ‘Maar dan spreek je allereerst over een mensbeeld, zeggen de twee initiatiefnemers Jorus Rompa en Mark Jonkers. ‘Het is een manier van kijken naar, een manier van werken met mensen en het zien van potentie in groei en persoonsontwikkeling.’
Stronk is er voor (zorg)jeugd, toekomstige makers en ‘thuiszitters’ – zo staat ook op de website te lezen. Het biedt een praktijk in het Noord-Brabantse Dongen die inmiddels veel indruk maakt. En niet alleen op de jongeren zelf die er sinds 2019 komen, maar op het hele systeem eromheen: gemeenten, scholen, leraren, opleidingen en leerplichtambtenaren. Kan het dan anders, zo vragen Jorus en Mark zich af. ‘Op het moment dat wij hier met jongeren aan de slag gaan, dan kunnen wij niet vergeten dat daar vaak al een team van professionals – vanuit zorg en onderwijs - omheen zit, een poging doet om er schot in te krijgen of om daar een goede bijdrage aan te leveren. Connectie maken met dat hele systeem is nodig, juist ook om de jongeren zelf ook weer centraal te kunnen stellen.’
In deze podcast luister je, behalve naar Jorus en Mark zelf, ook naar Lisette Bastiaansen, promovendus op het thema aandachtige betrokkenheid in pedagogische relaties. Zij stapte twee maanden terug binnen en werd – niet als enige - door de pedagogische omgang gegrepen. ‘Het is hier geen zorginstelling, geen pappen en nathouden en hopen dat het beter gaat. Nee, ik ervaar hier een soort open tussenruimte, waar kinderen opnieuw kunnen ademhalen en eigenlijk opnieuw kunnen beginnen. En deze twee gasten doen dat echt, op wat ik tot nu toe gezien heb, fantastische manier.’
Thuiszitters is – zo merkt Lisette op – misschien ook zo’n begrip dat überhaupt geen recht doet aan jongeren in ontwikkeling. ‘Een aantal kinderen, zeggen we vaak, valt uit. Maar je zou misschien moeten zeggen… kiest een andere plek. Thuiszitters worden heel erg gezien als kinderen die een probleem zijn. Maar wat is of wie is nou eigenlijk het probleem, zou je je kunnen afvragen. Dat wordt hier bij Stronk heel erg op waarde geschat. Dus er komt hier niet een probleemgeval binnenlopen, maar je een mens die een nieuwe route wil vinden. En ja, dat is een enorme stap, denk ik, voor veel kinderen.’
Jorus - pedagoog van origine - en Mark, opgeleid als ingenieur, spreken in deze podcast om beurten. Ze trekken al een tijdje met elkaar op, zo maken ze duidelijk, als echte hartsvrienden. Aanvankelijk zochten ze nog professioneel ieder zijn eigen weg. Jorus dook na zijn studie pedagogiek in dialoogsessies en cultuur educatieve projecten, langs de kunsten en door het spelen. In 2017 was er een korte documentaire ‘Ode aan de magie’ waarin hij en dag werd gevolgd, met de camera in de rug. Mark schoof de technische richting op en studeerde af als mechatronisch ingenieur, maar bleef vooral zijn plezier beleven aan het creatief maken in zijn vrijetijd, zelf en samen. ‘Sinds kinds af aan ben ik al in de weer met hout, metaal, elektronica en allerlei andere materialen waar ik weer nieuwe dingen van weet te maken.’
In hun dromen zagen ze zichzelf uiteindelijk ook samen optrekken, ook in professionele zin. De mens als studiemateriaal - zijn interactie, de omgang met de wereld - was de gedeelde fascinatie en met Stronk werd er vanaf 2019 aan dat verlangen gehoor gegeven. Vijf jaar verder is Stronk nu, maar de reis waarvoor ze met Stronk hebben gekozen, vraagt nog steeds offers, zo wordt in deze podcast ook duidelijk. Al zijn Jorus en Mark zelf overtuigd dat ze daardoor als mens een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt en ze hun leven als rijk en betekenisvol ervaren. ‘We kiezen elke dag voor de waardes die wij belangrijk vinden. Zodat we elke dag dicht bij onszelf kunnen blijven staan. En vanuit daar proberen wij een integere groei door te maken. En ik denk dat dat wel iets is wat wij hier ook jongeren mee willen geven, maar wat wij ook voorleven, elke dag.’
Stronk is ontstaan uit onze eigen idealen en gerealiseerd met onze eigen financiële middelen. Steun je ons in onze missie of kun en wil je iets voor ons betekenen? Neem dan vooral contact met ons op!
Categories | Being in the world en onderwijspraktijk
Filetype: MP3 - Size: 85.95MB - Duration: 1:01:28 m (192 kbps 44100 Hz)