Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Burgerschap door cultuuronderwijs

Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam en Stichting NIVOZ onderzoeken samen hoe je met cultuuronderwijs vorm kan geven aan burgerschapsonderwijs. Aan de hand van drie inspirerende projecten gaan we in op thema's als identiteit, de wijk en de stem van de leerling in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs.

Nivoz podcasts | Series(1 afleveringen)

De Zalmplaatschool en het Wereldmuseum over identiteit

De Zalmplaatschool en het Wereldmuseum over identiteit

Coen Göebel, docent en interne cultuurcoördinator op basisschool de Zalmplaatschool in Hoogvliet en Marleen Rozenbrand, senior coördinator educatie bij het Wereldmuseum, schuiven aan bij host Marco Martens (NIVOZ) en vaste tafelgast adviseur Michelle Ouwerkerk (KCR). In hun project "vieren met hoofd, hart en handen" is er samengewerkt aan het thema burgerschap rondom de kapstok ‘vieren’. Wat voor verschillende manieren van vieren komen er voor in zo een diverse klas, en wat zijn overeenkomsten hiertussen? Hoe leren de leerlingen ook reflecteren op minder leuke levensevenementen, zoals de dood? En hoe is deze burgerschapsvisie eigenlijk tot stand gekomen?

Leerling Jehneo Roseval bijt het spits af en vertelt wat dansen voor hem betekent.

Edit: Femke Bosma

Redactie: Jitze de Vries en Marco Martens

Lees meer
Datum: 10-12-2025
Episode: 1
Duur: 43:11
Datum: 10-12-2025 | Episode: 1 | Duur: 43:11
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief