Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Onderwijs en de kunsten

In deze reeks verkennen we de plek van de kunsten in onderwijs. Niet zozeer als vorm of vakgebied; eerder als een manier van werken, verschijnen en ontvankelijk zijn. We spreken mensen binnen en buiten de scholen, die hier in hun praktijk ruimte aan geven.

Nivoz podcasts | Series(16 afleveringen)

Met meester Wolf, liggend op onze rug, in het Wereldmuseum: ‘Als je niet bereid bent om te gaan leren, ben je ook niet in staat om naar iemand anders te luisteren.’

Met meester Wolf, liggend op onze rug, in het Wereldmuseum: ‘Als je niet bereid bent om te gaan leren, ben je ook niet in staat om naar iemand anders te luisteren.’

Kunst = taal en rekenen. Dat was het werk waarmee Wolf Brinkman eerder al het onderwijs een beetje op zijn kop zette. Je hoort over zijn pedagogische drijfveren en over zijn ‘dwarse’ denken. ‘Dwars, hoezo dwars? Mijn uitgangspunt is altijd de dialoog.’

Lees meer
Datum: 29-11-2023
Duur: 59:47
Datum: 29-11-2023 | Duur: 59:47
Makerschap en onderwijs: ‘Afstemmen op de stem van binnenuit, over en weer, dan ontvouwt het leven zich als het ware als vanzelf.’

Makerschap en onderwijs: ‘Afstemmen op de stem van binnenuit, over en weer, dan ontvouwt het leven zich als het ware als vanzelf.’

Eric Mijnster en Marco Martens vonden hun eigen stem, hun plek en de flow vooral na en buiten schooltijd. Toch kwamen ze toch ook weer in het onderwijs terecht. In deze podcast gaat het over de betekenis van makerschap voor leraren en leerlingen.

Lees meer
Datum: 13-04-2023
Duur: 56:56
Datum: 13-04-2023 | Duur: 56:56
Gesprek tussen hbo-docenten: ‘Wat zijn artistieke dimensies van het leraarschap die ons weer dichter bij de kern ervan brengen?’

Gesprek tussen hbo-docenten: ‘Wat zijn artistieke dimensies van het leraarschap die ons weer dichter bij de kern ervan brengen?’

Patrick van der Bogt en Jelle Ris verkennen elkaars praktijk in het hbo-onderwijs. ‘Om de pedagogische impact van deze podcast ietsje te vergroten, zou ik zeggen dat je geen echte leraar bent als je nooit in een hazenpak naar je les bent geweest.’

Lees meer
Datum: 24-10-2022
Duur: 57:50
Datum: 24-10-2022 | Duur: 57:50
Xandra en The School of Play: ‘Het was precies wat er nodig was om die kinderen te zien.’

Xandra en The School of Play: ‘Het was precies wat er nodig was om die kinderen te zien.’

In The School of Play brengt Xandra van Hooff leraren en leidinggevenden op een plek waarbij ze zichzelf wat minder serieus nemen en hun missie des te meer. ‘Ik denk dat leren alleen maar kan in een mate van ontspannenheid, vrijheid en speelsheid.'

Lees meer
Datum: 21-09-2021
Duur: 38:58
Datum: 21-09-2021 | Duur: 38:58
Over wereldburgerschap, maar dan anders: ‘Ons leven heeft zoveel aspecten die allemaal meedoen in wat we eten en wie we zijn.’

Over wereldburgerschap, maar dan anders: ‘Ons leven heeft zoveel aspecten die allemaal meedoen in wat we eten en wie we zijn.’

‘Daar waar de gezondheidsprogramma’s stoppen, daar pak ik het op.’ Onder de noemer voedseleducatie verleidt Esther Boukema kinderen een nieuwe, vaak onbekende wereld te betreden. De kunsten, de verbeelding, de pedagogische opdracht, alles doet mee.'

Lees meer
Datum: 14-07-2021
Duur: 01:00:46
Datum: 14-07-2021 | Duur: 01:00:46
Meneer Tjoerd zoekt het niet-weten op. ‘Kan spelen het leren vergemakkelijken, verdiepen en ook leuker maken?’

Meneer Tjoerd zoekt het niet-weten op. ‘Kan spelen het leren vergemakkelijken, verdiepen en ook leuker maken?’

Kan spelen het leren verdiepen en ook leuker maken? Tjoerd Zweije, docent drama en geschiedenis in Gorinchem, zoekt met zijn leerlingen het niet-weten op. Hij bouwt aan een nieuwe school, een creatieve ontmoetingsplek, waar het speelser mag.

Lees meer
Datum: 24-03-2021
Duur: 50:41
Datum: 24-03-2021 | Duur: 50:41
Kunst, onderwijs en inclusie: 'Welkom in de wereld van theater Babel!'

Kunst, onderwijs en inclusie: 'Welkom in de wereld van theater Babel!'

‘Inclusie vraagt dat je met een groot hart overal naar moet kijken,’ zo vertelt Dominique Mol in deze NIVOZ-podcast. Bij theater Babel proberen ze een voorbeeld te zijn. Voor de samenleving en naar het onderwijs. ‘En dat is hard werken. Elke dag weer.’

Lees meer
Datum: 15-03-2021
Duur: 57:09
Datum: 15-03-2021 | Duur: 57:09
Onderwijskunst op de Pabo: ‘Ontdekken hoe leuk lesgeven kan zijn’

Onderwijskunst op de Pabo: ‘Ontdekken hoe leuk lesgeven kan zijn’

Onderwijskunst, het is de profielnaam waaronder Marjanka van Maurik en Ino de Groot toekomstige basisschoolleraren anders naar hun vak laten kijken. ‘De kunstvakken staan niet zozeer centraal, het gaat meer om een speelse, creatieve manier van lesgeven.'

Lees meer
Datum: 02-03-2021
Duur: 53:07
Datum: 02-03-2021 | Duur: 53:07
Ton Bruining over zijn missing link: ‘In de kunsten weet ik mij geborgen.'

Ton Bruining over zijn missing link: ‘In de kunsten weet ik mij geborgen.'

Zijn professionele onderwijs-dna bestaat uit drie strengen: de pedagogiek, de onderwijskunde en de organisatiekunde. ‘Maar wat ze verbindt,’ zegt Ton Bruining, die veel mensen alleen kennen van de KPC Groep, zijn toch de kunsten en het makerschap.'

Lees meer
Datum: 04-02-2021
Duur: 01:00:02
Datum: 04-02-2021 | Duur: 01:00:02
Femke Keeren over het belang van verwondering: ‘Binnen de onderwijsgrenzen grenzeloos te werk gaan’

Femke Keeren over het belang van verwondering: ‘Binnen de onderwijsgrenzen grenzeloos te werk gaan’

Wat is het belang van verwonderen in onderwijs? En wat kan dwalen daarvoor betekenen? Femke Keeren wijdde een masterscriptie aan deze vragen, een onderzoek dat zijn uitwerking niet mist. ‘Ik ben een gelukkig mens, ik heb mijn plek in de wereld gevonden.’

Lees meer
Datum: 12-01-2021
Duur: 50:54
Datum: 12-01-2021 | Duur: 50:54
Bart Bleijerveld, over kunst en opleiden: ‘Een student zei laatst: jij bent eigenlijk het onderwijs aan het humaniseren.’

Bart Bleijerveld, over kunst en opleiden: ‘Een student zei laatst: jij bent eigenlijk het onderwijs aan het humaniseren.’

‘Dat ongemak dat we als leraren delen met elkaar, hoe doen we dat eigenlijk? Hoe doen we dat als we geen antwoord hebben, als er in een situatie weer een ander laagje wordt aangeraakt, waarvan je denkt; oh, help!’

Lees meer
Datum: 13-10-2020
Duur: 01:00:40
Datum: 13-10-2020 | Duur: 01:00:40
Docent Inge Spaander: ‘Hoe bewegen wij naar jongeren, naar hun (online) wereld en hun kunsten?'

Docent Inge Spaander: ‘Hoe bewegen wij naar jongeren, naar hun (online) wereld en hun kunsten?'

Weten volwassen wel dat er een hele online wereld is waarin jongeren kunst uitwisselen? Inge Spaander vertelt over deze (digitale) omgeving waarin leerlingen maken, elkaar opzoeken en inspireren. Wat betekent dat voor onderwijs, voor jou als leraar?

Lees meer
Datum: 01-10-2020
Duur: 50:48
Datum: 01-10-2020 | Duur: 50:48
Sandra van Kolfschoten en onderwijskunst: ‘Het is het organiseren van het toeval, daar waar het toeval helemaal niet te organiseren is.’

Sandra van Kolfschoten en onderwijskunst: ‘Het is het organiseren van het toeval, daar waar het toeval helemaal niet te organiseren is.’

In deze podcast vertelt Sandra van Kolfschoten over de plek van de kunst in onderwijs, werk en organisatie. ‘Niemand wil bij het Kennisteam Innovatie zeg ik altijd. Maar bij de Onderwijssmokkelaars daar wil je op z’n minst eens even een kijkje nemen.’

Lees meer
Datum: 23-07-2020
Duur: 47:50
Datum: 23-07-2020 | Duur: 47:50
Alexandra Bronsveld en onderwijs anders: ‘We zijn heel erg getraind in de enen en nullen, in het stapelen van onderwijs.’

Alexandra Bronsveld en onderwijs anders: ‘We zijn heel erg getraind in de enen en nullen, in het stapelen van onderwijs.’

‘We zijn heel erg getraind in de enen en nullen, in het stapelen van onderwijs,’ vertelt Alexandra Bronsveld. Ze maakt zelf gebruik van principes uit de kunsten, van een onderzoekende houding en is een groot bepleiter van project- en makersonderwijs.

Lees meer
Datum: 28-05-2020
Duur: 49:30
Datum: 28-05-2020 | Duur: 49:30
HKU-lector Bart van Rosmalen: ‘Ruimte voor mensen maken om aanwezig te zijn, om zichzelf te zijn, vanuit muzisch perspectief’

HKU-lector Bart van Rosmalen: ‘Ruimte voor mensen maken om aanwezig te zijn, om zichzelf te zijn, vanuit muzisch perspectief’

Waar zit het scheppende in ons als mens? Hoe kunnen we dat groter laten worden? In deze NIVOZ-podcast laat Bart van Rosmalen zijn licht schijnen op de plek van de kunst, of beter de waarde van een muzisch perspectief op onderwijs en professionalisering.

Lees meer
Datum: 04-05-2020
Duur: 01:04:13
Datum: 04-05-2020 | Duur: 01:04:13
Muriël Besemer van ITA: ‘Over mens-zijn, de zoektocht in onderwijs en de kunstbeleving’

Muriël Besemer van ITA: ‘Over mens-zijn, de zoektocht in onderwijs en de kunstbeleving’

‘De kunst-beleving zou centraal moeten staan in onderwijs, niet zozeer het ambacht,’ zegt Muriël Besemer, hoofd educatie van het Internationaal Theater Amsterdam. ‘Denk je dat Ivo van Hove zijn voorstellingen maakt om mensen theater te laten spelen?’

Lees meer
Datum: 20-04-2020
Duur: 53:21
Datum: 20-04-2020 | Duur: 53:21
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief