Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht
21-03-2022
Na de zomer van 2022 zal Saga Driehuis starten, een school vanuit het Agora-concept. Henriëtte Albregts is de initiatiefnemer. Jan Jaap Hubeek en Annonay Andersson spreken haar in deze podcast, onder meer over haar pedagogisch leiderschap.
‘You must be the change you want to see in the world’ was altijd al het motto van Henriëtte. Dat begon met dingen zoals minder vlees eten, links stemmen. Maar na een periode van ziekte kwam ze op de vraag wat ze hier nou eigenlijk nog te doen had, in dit leven. De coronapandemie zette een spotlight op veel extreme uitingen, en gaf de laatste zet om dat soort extremen juist te voorkomen, om de school die ze in de regio miste, zelf te gaan opzetten.
Leiderschap
‘Ik neem dit leiderschap op mij’: Henriëtte moest gaan staan en de woorden uitspreken van Jan Fasen, de voorzitter van de Vereniging van Agora Onderwijs. ‘Agora ontwikkelt zich omdat mensen zoals jij het initiatief op zich nemen en het gaan dóen’, had hij gezegd. Dat Henriëtte geen leiding had gegeven in het onderwijs en tot dat moment docent Engels was, deed er verder niet toe.
Voor Henriëtte voelt het alsof veel dingen nu op z’n plek vallen, sinds ze bezig is met het oprichten van Saga Driehuis. Ze heeft, naast lesgeven, van alles gedaan. Ze was onder meer copywriter, kinderboekenschrijver en werkte in de werving en selectie. Creëren en het licht in mensen zien, dat zijn haar krachten. De verantwoordelijkheid die hoort bij haar rol past haar en voelt als vanzelfsprekend sinds ze zich zo nadrukkelijk uitsprak over haar leiderschap. Ze noemt zichzelf een generalist, en benadrukt ook dat haar rol vraagt om het goed stellen van prioriteiten en weten welke mensen je waarvoor moet benaderen. Specialisten betrekken bij specialistische kwesties.
Intentie
Het is voor Henriëtte heel belangrijk dat haar motief en gevoel zuiver zijn. ‘Je kan een probleem niet oplossen op dezelfde frequentie waarop het probleem bestaat, zei Albert Einstein. Als ik vanuit de frequenties woede en frustratie met het oude systeem bezig ben, dan ben ik eigenlijk nog binnen het bestaande systeem bezig.’
‘Noem het eenheidsbewustzijn’: Henriëtte is in alles wat ze rondom de school doet, steeds bewust vanuit welke intentie ze dat doet. Liefdevol, veilig, in verbinding: vanuit positieve emoties. Ze staat om het team heen, zodat zij hun werk optimaal kunnen doen, maar ze staat ook in contact met alle andere scholen, het bestuur en de ouders.
Saga Driehuis
‘Ik ben niet alleen oprichter, ik ben een start-up aan het runnen.’ Intakes, webmaster, secretaressewerk: op dit moment doet ze van alles, ondersteund door twee mensen bij het ontmoeten van potentiële leerlingen.
Wil het kind dit type onderwijs? En heeft het kind de vaardigheden in huis om dat met plezier te doen? Dat zijn de twee leidende vragen als een kind op intake komt, vertelt ze in deze podcast. ‘Kinderen hoeven niet zelfstandig te zijn, maar moeten het wel willen worden. Hetzelfde geldt voor structuur. Maar ook: hebben de ouders vertrouwen in het proces? Want je gaat samen op pad.’
Inzichtelijk maken voor ouders dat deze school richting een PTA gaat, de kwalificerende laag zichtbaar maken, houdt Henriëtte natuurlijk ook bezig. Daarnaast ook hoe ze haar team tot een groep kan maken, bijvoorbeeld door altijd met de hele school samen te lunchen. En, last but zeker not least, op het verlanglijstje staat dat Saga alle onderwijsniveaus aan gaat bieden in de toekomst. Maar eerst: op naar het eerste schooljaar, in augustus 2022!
Tekst: Annonay Andersson
Categories | scholen en schoolleiders
Filetype: MP3 - Size: 76.27MB - Duration: 41:25 m (256 kbps 44100 Hz)