Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht
06-09-2024
Onze kinderen en jongeren groeien op in een polycrisis: een opeenvolging en samenvallen van bedreigingen in uiteenlopende leefwerelden van hun bestaan. De golven aan informatie, ontwikkelingen en verwachtingen die de jeugd over zich heen krijgt, maken het een hele uitdaging om een eigen koers te varen zonder eenzaam rond te dobberen. Politieke spanningen, internationale conflicten en ecologische crises vinden hun weerslag in de klas: of dat nu is in beladen gesprekken of het angstvallig vermijden daarvan.
Wat vraagt deze context van onderwijsprofessionals? Hoe kunnen zij verbinden? En wat heb je als pedagoog te doen in deze sociaal-maatschappelijke realiteit?
Tijdens de aankomende onderwijsavond op 25 september nemen lector Stijn Sieckelinck en jongerenwerker en directeur-bestuurder Melvin Kolf je mee in de antwoorden die zij vanuit onderzoek en praktijkervaring formuleren op deze vragen. In deze podcast blikken we vooruit: we verkennen hoe scholen en jongerenwerkers beter kunnen samenwerken en we zoeken naar handvatten uit onderzoek en praktijk om met zijn allen om leerlingen heen te kunnen staan. Dit is pedagogisch verbinden in tijden van polycrisis, geleid door Farida Yahyaoui.
Categories | lectoren en lectoraten | Onderwijs in andere tijden, wat zijn de pedagogische vragen?
Filetype: MP3 - Size: 86.9MB - Duration: 1:15:34 m (160 kbps 44100 Hz)