Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht
14-06-2023
Het is een gesprek en een NIVOZ-podcast waarnaar werd uitgezien. Gert Biesta en Rob Martens aan één tafel, afkomstig van twee verschillende wetenschappelijke werelden. Ze buigen zich over elkaars werk en (v)erkennen het gemeenschappelijke. Wat staat er op het spel in onderwijs?
Deze dialoog en deze NIVOZ-podcastaflevering is voortgekomen uit de boekenclub van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa, met lector Ingrid Paalman, Daarin kwam de overlap ter tafel tussen het werk van onderwijspedagoog Gert Biesta en hoogleraar onderwijswetenschappen Rob Martens. Hun respectievelijke boeken ‘Wereldgericht onderwijs’ (Biesta) en ‘Leerlingen intrinsiek motiveren’ (Martens) werden er besproken en dat leidde tot deze afspraak op 1 juni, ten kantore van podcastmaker en schoolbestuurder Jan Jaap Hubeek. Met Gabrielle Taus (directeur bij NIVOZ) als rechterhand.
‘Als ik in het onderwijs hoor dat kinderen moeten kunnen worden wie ze zijn, denk ik: levensgevaarlijk,’ stelt Gert Biesta. In deze NIVOZ-podcast gaat hij in gesprek met Rob Martens, die een warm pleitbezorger is om ruimte te maken in onderwijscontexten voor intrinsieke motivatie, voor spel en spelen in het bijzonder. ‘Als je kijkt naar spelende kinderen, zie je dat dat juist niet is ga maar je gang, maar altijd draait om binnen begrenzingen leren wat het verschil tussen goed en kwaad is. Wat iemand als Poetin nodig heeft, is - denk ik - een goed spel. Hij zou wat mij betreft eens carnaval mee moeten vieren.’
Categories | boekbespreking | onderzoek | Spelen
Filetype: MP3 - Size: 136.6MB - Duration: 59:35 m (320 kbps 48000 Hz)