Op Summercamp in Amsterdam
22 juni 2020
Miriam Heijster, directeur van Kindercampus Zuidas wil niet praten over achterstanden, maar heeft wel het idee dat de verschillen tussen kinderen in de Coronatijd zijn vergroot. Ook vraagt ze zich samen met een collega af hoe kinderen de zomervakantie gaan doormaken, als ze niet op familiebezoek en/of vakantie gaan. En zo ontstaat het plan om een Summercamp te starten. Rikie van Blijswijk spreekt Miriam midden in de voorbereidingen op haar school in Amsterdam. 'We doen het voor de kinderen, die hier niets aan kunnen doen.'
Daar sta ik dan. Op de Zuidas van Amsterdam. Midden tussen kolossale en moderne kantoorgebouwen. Al wat ik zie… geen school. Een behulpzame Amsterdammer wijst mij naar een gebouw achter die immense panden. Stomverbaasd ben ik als ik later hoor, dat hier achter deze kantoren in de nabije toekomst een nieuwe woonwijk komt.
Getriggerd door haar artikel op LinkedIn Summerschool of Summercamp ben ik op weg naar Miriam Heijster, directeur van Kindercampus Zuidas. Tussen alle grote panden in vind ik een gebouw dat geen bakstenen maar een houten buitenkant heeft. Elke bezoeker wordt zowel in het Engels als in het Nederlands welkom geheten. Binnen valt mij pas op hoe groot en toch heel aantrekkelijk het gebouw is. Miriam ontvangt mij hartelijk en brengt mij naar haar kamer.
Over Kindercampus Zuidas
Kindercampus Zuidas bestaat nu bijna 6 jaar. De school is ontstaan uit een kleine school van Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel (Ooada). Het Bestuur wil een school met een internationaal karakter en een nieuw concept neerzetten. De populatie op de Zuidas is meertalig en is de laatste jaren sterk veranderd. Inmiddels kun je nu wel spreken over een gemixte populatie met laag en hoogopgeleide ouders, traditionele arbeidsmigranten en hoogopgeleide internationals. Vandaar al die vlaggen in de hal. Miriam: 'Dat heb ik gezien op foto’s van High Tech High in San Diego. Daarmee maak ik zichtbaar hoe internationaal onze school is. Ik heb mij toen niet gerealiseerd hoeveel het zien van de eigen vlag doet met mensen uit dat land. Het is een vorm van erkenning. In de hal van de school hangt ook een wereldkaart waarop alle landen zijn aangegeven waar kinderen en ouders vandaan komen.'
Een tweetalig curriculum
Kindercampus Zuidas kent drie pijlers:
- Internationalisering
- Spel (zoals in OntwikkelingsGerichtOnderwijs (OGO))
- Ontdekkend en onderzoekend leren
Deze pijlers worden aangeboden in een thematische context. Op dit moment is in groep 3 bijvoorbeeld het thema Filmfestival actueel. Het curriculum wordt zowel in het Nederlands als in het Engels aangeboden. Het kan dus zomaar zijn dat je op de Kindercampus kinderen tegenkomt die drie talen spreken. Bijvoorbeeld Nederlands, Hindi en Engels. In de Worldclass vindt de opvang plaats van nieuwkomers. Deze kinderen zitten voor een klein deel in de Worldclass maar meestal in de stamgroep, want daar leren ze het best de talen. Overigens mag elk kind de taal spreken die hij/zij zelf wil.
Alle leraren die werkzaam zijn op dit IKC, zijn, naast hun bevoegdheid, ook B2 Engels gecertificeerd of bezig om dit certificaat te halen. Het team is een afspiegeling van de internationale populatie. Naast Nederlandse leraren zijn er ook leraren uit) Roemenië, Egypte, Suriname en Canada. 'Deze leraren begrijpen dat leerlingen taal lastig vinden', zegt Miriam, 'en ook dat hoe wij in Nederland leren, werken en spelen, maar één manier is. Ze kunnen relativeren en andere perspectieven innemen door hun eerdere ervaringen buiten Nederland.'
In de coronatijd hebben de leraren alle leerlingen bereikt en ofwel via digitale meetings contact gehouden ofwel via de noodopvang. Van de 300 leerlingen maakten 15 tot 20 leerlingen van die laatste gebruik. 'Ook de kwetsbare kinderen, zagen we elke dag op school', aldus Miriam. 'We zagen ook dat ze de school en de onderlinge interacties misten. Dat deed ons goed, want wij hechten aan interactie en aan gezelligheid en daar zijn we kennelijk in geslaagd. De groepen 7 en 8 gaven na terugkomst in school aan dat ze de leuke digitale ontmoetingen op prijs hebben gesteld, iets waar onze leraren zich sterk voor hebben gemaakt.'
Kinderen hebben iets in te halen
'We hebben gezien dat met name de kwetsbare leerlingen niet aan werk toekwamen. Een laptop kopen is voor een gezin al veel gevraagd, maar als alle kinderen tegelijkertijd eraan moeten werken, gaat dat niet. En meerdere laptops kopen kost te veel geld voor een aantal families. Gelukkig is de gemeente bijgesprongen. Toch zien we dat er kinderen zijn die wat in te halen hebben.'
Dat zette de directeur aan het denken. 'Ik ben niet voor een extra schooldag, want daarmee werken we aan het beeld dat deze kinderen en hun leraren niets doen, terwijl dat niet zo is. Zo kwam ik op het idee van een summercamp, dat nadrukkelijk geen summerschool is noch moet worden. Voor het Summercamp worden drie groepen leerlingen uitgenodigd:
- De kinderen die deze zomer niet op vakantie kunnen gaan of op bezoek naar hun thuisland
- Kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken
- Kinderen die veel onderwijstijd hebben gemist.
Sommige van deze kinderen worden om meerdere redenen gevraagd te komen. De leraren benaderen zelf hun kinderen hiervoor. Zij weten immers precies welke leerlingen dat moeten zijn en hoe je de ouders daarvoor moet uitnodigen. Soms met: 'Het is school', en soms met, 'we gaan iets leuks doen'. Er worden drie groepen gevormd van maximaal 10-15 kinderen per groep per dag. Per groep zullen twee leraren de begeleiding op zich nemen. Tenminste voor één week, maar het liefst voor drie weken. 'De leraren worden vanuit een subsidie betaald. Ook binnen het schoolbestuur is dit idee opgepakt en komen leraren van andere scholen ook in de zomer hier werken. Binnen Ooada zijn er nog twee andere scholen die een Summercamp organiseren.
Een dag in het summercamp
In de ochtend zal er een meer traditioneel schools aanbod zijn dat uiteraard wisselt per bouw. Te denken valt aan taal, lezen, waaronder close reading, waardoor het team zich alvast daarin kan verdiepen en mogelijk volgend schooljaar breder toegepast kan worden. De inhoud van deze vakken hangt vooral af van het thema dat gekozen is. In het eerste thema 'bouwen' kan meetkunde ingezet worden in de bouwhoek, kunnen er brieven geschreven worden om een huis te bouwen, kan er een bouwmarkt gemaak worden en een architectenbureau ingericht.
De middag ziet er anders uit. Miriam denkt aan een race met zelfgebouwde vlotten, geïnspireerd op de Japanse meester Kanamori, aan creatieve workshops, aan hutten in de natuur. Zolang het maar ontspannen is en er ruimte voor eigen creativiteit is. Het gaat erom dat kinderen elkaar ontmoeten, dat er uitdaging voor ze is, dat ze kunnen onderzoeken én creatief en fantasievol kunnen zijn. De groepen worden in de middag zo ingedeeld dat kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn. Zo kan het maar zomaar zijn dat een kleuter met een groep 7 leerling samenwerkt. De leerlingen komen elke dag, het liefst drie weken lang. Het aanbod in de ochtend staat in verbinding met middag, van traditioneel naar vrijer leren.
In het tweede thema, 'kunst', heeft de school samen met welzijnsorganisatie Dynamo een programma gemaakt. Er is dan veel te doen in de middag. Wat te denken van 'All you can art' voor de groepen 1 en 2. Voor de groepen 3-8 staan activiteiten rond kunstenaars op het programma met excursies, kunstcollecties bekijken en meer. Daarvoor zijn de cultuurvouchers die de gemeente Amsterdam aan scholen uitreikt een uitkomst. Die bieden de mogelijkheid om én leuke dingen mee te doen én er veel van te leren. In dit geval wordt een balans gezocht tussen leren en kunst.
De derde week is het thema 'sport' aan bod, waar eveneens in samenwerking met stichting Dynamo een programma is gemaakt, waarbij een middag in het Olympische Stadion kan plaatsvinden. 'Het moet een programma worden waar kinderen zich op kunnen verheugen, ook op het taal- en rekendeel in de ochtend, maar ook op bijvoorbeeld beachvolleybal in de middag', mijmert Miriam. Ze is al druk bezig met alle voorbereidingen en ziet het plan uitgerold worden.
We doen het voor de kinderen
'Waarom steek jij en steken jouw leraren zo hun nek uit?', vraag ik aan Miriam, want ze hoeft dit extra werk allemaal niet te doen. 'We doen het voor de kinderen. Die kunnen er niets aan doen dat ouders tijdens de lockdown zo bezorgd waren en dat ze onderwijstijd hebben gemist. Nu willen we ervoor zorgen dat deze kinderen plezier hebben, tegelijkertijd leren, en daardoor een steuntje in de rug krijgen.'
Bij het afscheid wens ik haar en het team veel succes met de voorbereidingen. Er is nog zo’n kleine drie weken tijd om alles te organiseren. Het wordt vast en zeker een fijne tijd voor deze kinderen in de vakantie. Ik mag tegen die tijd komen kijken en zal dat zeker doen.
Kindercampus Zuid
Antonio Vivaldistraat 15
1083 HP Amsterdam
Website: https://kindercampuszuidas.nl/
Reacties