'Lesgeven is een hartstikke ingewikkeld beroep. Het is heel moeilijk om dat in je eentje goed te doen'
6 mei 2019
Na tien jaar verhalen over het onderwijs aanhoren kan Jaap Versfelt maar één conclusie trekken: de sector is het spoor behoorlijk bijster. Want hoe kunnen we het onderwijs verbeteren als we niet weten hoe we moeten lesgeven? Met Stichting leerKRACHT brengt hij dat waar het echt om gaat, de leraren, terug op het voetstuk. Dit is een artikel en een video van MaatschapWij i.s.m. NIVOZ: 'Als je beter onderwijs wil hebben, heb je betere leraren nodig. En je hebt hulp van je collega’s nodig, zodat je van hen kan leren wat jij nog niet weet. En zij andersom van jou.'
Volgens Jaap is de sector op een paar punten de weg volledig kwijt. Na jaren van schaalvergroting, managers die bezig zijn met fuseren, nieuwe gebouwen en financiën is dat waar het echt om draait, de leraar en de leerling, uit het oog verloren. 'We hebben in Nederland dertig jaar geprobeerd met hele grote innovaties te werken. Dat werkt gewoon niet,' concludeert Jaap. Toen hij die dertig jaar tegen het licht hield, kwam hij allerlei vernieuwingen tegen, maar over leraren werd met geen enkel woord gerept.
'Lesgeven is een hartstikke ingewikkeld beroep. Het is heel moeilijk om dat in je eentje goed te doen. Je hebt hulp van je collega’s nodig, zodat je van hen kan leren wat jij nog niet weet. En zij andersom van jou,' vertelt Jaap. Het verbaast hem dat leraren nooit bij elkaar in de klas komen. Of dat de schoolleiding nooit poolshoogte komt nemen. 'Als leraren meer samen gaan werken en lessen samen gaan ontwerpen kun je van elkaar leren. Dan word je echt beter. Waarom gebeurt dat in het onderwijs niet?'
Als je beter onderwijs wil hebben, heb je betere leraren nodig.
Jaap is woest. Hij neemt ontslag bij McKinsey en gaat als vrijwilliger het onderwijs in. Voltijd. Nadat hij een aantal mensen spreekt komt er een simpel idee uit: we gaan leraren op een voetstuk zetten. 'Niet om ze te bewonderen, maar omdat je elke leerling een geweldige leraar gunt.' En hoe worden leraren beter? Door van en met elkaar te leren. Op basis van dat inzicht ontwikkelt hij een aanpak die scholen helpt om een cultuur te creëren waarin leraren dat doen. Samen leren, ook met hun leerlingen. Zodat het onderwijs elke dag een klein beetje beter wordt. Dat is leerKRACHT.
LeerKRACHT werkt met eenvoudige instrumenten als een verbeterbord, gezamenlijk lesontwerp, onderling lesbezoek en het betrekken van de leerlingen. En met de voorwaarde dat het hele team, inclusief de schoolleiding, aan boord is en tijd vrijmaakt. Dat is in de sector met de hoogste burn-out ratio een behoorlijke opgave. Maar na een paar maanden ga je het resultaat zien, en koers je op beter onderwijs. Dat is waar je het voor doet. De kinderen krijgen niet alleen beter onderwijs, maar doordat ze betrokken worden leren ze ook dat ze zelf invloed hebben op het aanpakken van problemen.
Onderwijs verbeteren? Je kan op je kop gaan staan, maar daar zul je tijd voor vrij moeten maken.
Als een olievlek verspreidt leerKRACHT zich over Nederland. 'Het eerste jaar hadden we drie scholen en nu doet de helft van de scholen in Rotterdam mee.' Niet zo gek, vindt Jaap. Want door elkaar de verhalen te vertellen steken leraren elkaar aan. En daarbij: uiteindelijk is dit hét wereldwijd bewezen recept voor beter onderwijs.
Wil je meet weten over Jaap en Stichting leerKRACHT? Bekijk het videoportret:
Tekst is van Marije Remmelink. Video van Jeppe van Pruissen en Lara van Dorresteijn. MaatschapWij is een inspiratieplatform voor en socialer en duurzamer Nederland. We zetten change makers, actieve burgers, rebelse ambtenaren en betekenisvolle ondernemers in de spotlights. Om heel Nederland te laten zien dat je nooit te klein bent om impact te maken. Dat het wél kan. En dat het al gebeurt.
Deze video is in samenwerking gemaakt met NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken.
Reacties