Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Leren luisteren naar wat er niet gezegd wordt

12 december 2023

Stil staan met de manier waarop je spreekt, uitlegt. Je realiseren dat wat je zegt iemand kan raken op een manier waar jij niet bij stil staat. Joost Vriens gaf al langer les toen hij feedback kreeg die hij veel eerder had willen horen.

Ik heb een belangrijke les geleerd toen aan het einde van een les iemand zijn vinger opstak en zei: ‘mijnheer, wilt u het nog een keer vertellen? En wat langzamer spreken? U praat zo vlug, ik kan het niet volgen.’

Dat was een schok voor me. Later heb ik gevraagd hoe lang ze daar al last van hadden. Vanaf de eerste les, was de feedback. En waarom hebben jullie dat niet gezegd? Een beetje grinnikend zei iemand: ‘Omdat u geen pauze hebt in uw praten. Ik kon er niet tussenkomen’.

Ben je bewust van het effect van je wijze van spreken. Reageer niet meteen als je boos wordt. Heb aandacht voor de manier waarop je luistert. Stel vragen. Goede aandachtspunten in de vierde aandachtsoefening over liefdevol spreken en aandachtig luisteren.

Tijdens een workshop die ik volgde over dit liefdevol spreken en aandachtig luisteren zei de trainer: ‘het eerste doel is dat je leert met aandacht te spreken, afgestemd op je leerlingen. Maar het tweede doel is belangrijker: dat je leert luisteren naar wat er niet gezegd wordt.'

Na die les over mijn snelle spreken zonder pauzes had ik het lang moeilijk. Ik ontdekte dat veel klassen daar wel last van hadden. Zelfs collega’s hadden dat. Ik worstelde er echt mee en stelde de vraag: Waarom hebben jullie dat niet eerder gezegd?

De oplossing lijkt simpel, de vraag stellen Hoe is het met jullie? Voordat je de les begint. Ook dan moet je er rekening mee houden dat het echte verhaal niet verteld wordt.

Met aandacht aanwezig zijn in je spreken en luisteren en het spreken en luisteren van de ander behoort tot de kern van ons vak en is een gebied waarin we nooit uitgeleerd zijn.

In de online onderwijs-Sangha staan we stil bij dit soort uitdagingen. Om van elkaar te leren en goed voor onszelf te zorgen. Dan kunnen we ook goed voor de kinderen zorgen.  Meer informatie over ons vind je hier.  Je bent van harte uitgenodigd om online deel te nemen komende zondagavond. Als je deel wilt nemen, kun je een mail sturen naar Baltus van Laatum, die je dan een link stuurt van onze bijeenkomst.

Joost Vriens was docent Levensbeschouwing en is nu bezig om een bijdrage te leveren aan het verbinden van mindfulness met onderwijs en onderwijsvernieuwing.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief