Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

Jelmer Evers op podium bij derde NIVOZ-onderwijsavond

Jelmer Evers was in januari 202 de derde spreker in de serie van vijf NIVOZ-onderwijsavonden. Veel introductie behoeft hij niet meer, want Jelmer is de laatste vijf jaar alom aanwezig in het onderwijsdebat, zowel nationaal als internationaal. Hij is docent geschiedenis op Unic in Utrecht, maar bovenal onderwijsdenker en innovator. Hij initieerde en schreef mee aan Het Alternatief – Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! (2013), het boek dat een bijdrage was aan het publieke debat over het waartoe van onderwijs. Recent verraste hij sommigen wellicht met zijn toetreden tot het bestuur van de Algemene Onderwijsbond (AOb).

In het programma voor de NIVOZ-onderwijsavonden 2019-2020 willen we dicht bij de samenleving zien te komen en de rol van het onderwijs daarin bezien. We proberen de grote wereld en de kleine wereld van de leerlingen te verbinden in overtuigende pedagogische oriëntaties. De rode lijn van alle avonden vatten we samen onder de titel: De grote wereld en de kleine wereld. Naar een pedagogiek van de hoop.

Het begrip Pedagogiek van de hoop is door Micha de Winter in 2017 - bij zijn afscheidsrede van de Universiteit Utrecht - opnieuw geagendeerd. Het vindt zijn oorsprong in het werk van pedagoge Lea Dasberg

Hier verschijnt binnenkort:

Inleiding

In een gesprek ter voorbereiding van deze onderwijsavond antwoordde Jelmer op de vraag naar het doel van onderwijs: 'dat is het opvoeden van kinderen in een democratische samenleving, waarbij individuele ontwikkeling in balans wordt gebracht met leren samenleven.' Daarin klinkt de uitspraak van John Dewey: "Democracy has to be born anew every generation, and education is its midwife".
 
Tijdens deze onderwijsavond zal Jelmer ingaan op hoe hij aankijkt tegen de maatschappelijke opdracht van onderwijs en van elke docent in het bijzonder en hoe hij daar in zijn onderwijspraktijk, samen met zijn leerlingen, invulling aan geeft. Hij zal ons een inzicht geven in de bronnen van zijn eigen inspiratie en waaruit zijn onderwijspraktijk voortvloeit. Hij zal zijn zorgen onderstrepen maar bovenal een perspectief bieden voor de toekomst.

Over Jelmer Evers

Jelmer Evers is docent geschiedenis op Unic in Utrecht, maar bovenal onderwijsdenker en innovator. Hij initieerde en schreef mee aan Het Alternatief – Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! (2013), het boek dat een bijdrage was aan het publieke debat over het waartoe van onderwijs. ‘In plaats van te kijken naar resultaten moeten we gaan sturen op vakmanschap en vertrouwen,’ aldus Jelmer en René Kneyber die aan zijn zijde opereerde. iIn maart 2015 verscheen: Flip the System -  de internationale opvolger van Het Alternatief. Het was ook de periode dat Jelmer zich vanuit het ‘versterken van de positie van de leraar’ en zijn professionalisering vooral op buitenlandse congressen en podia richtte. Zowel in 2015 als in 2016 was hij genomineerd voor de Global Teacher Prize. 

Jelmer is betrokken bij politiek, maatschappij en onderwijs. Met dit in gedachte schrijft hij veel blogs en artikelen, die een groot (internationaal) publiek bereiken - zoals begin 2019 voor de Washington Post. Vanaf augustus 2019 neemt hij zitting in het dagelijks bestuur van de Algemene Onderwijsbond.

Jelmer studeerde History of International Relations in Utrecht, wat hij vervolgde met de studie Leergang Buitenlandse Betrekkingen aan het Clingendael Instituut. Toen hij erachter kwam dat hij zich bezig wilde houden met lesgeven schreef hij zich in voor het Bi-Lingual and International Teacher Training Programme (BITEP) en vertrok naar Zuid-Afrika om daar les te geven aan een middelbare school.

Eerder was Jelmer verbonden aan het innovatieve academisch opleidingsinitiatief De Nederlandse School, en momenteel geeft hij ook nog een dag per week les op UniC, een Utrechtse middelbare school die zich bezighoudt met vernieuwend en eigentijds onderwijs. Jelmer wil zijn leerlingen en collega-leraren onder meer bewust maken van de cruciale veranderingen in leermethodes en in het onderwijs. Als docent maakt hij gebruik van leerstrategieën als MOOCs (Massive Open Online Courses), Flipping the Classroom, spel-gerelateerd leren en Gamification.

Op NIVOZ-platform hetkind zijn veel artikelen en blogs te vinden van Jelmer, die vanaf 2012 zijn blogs onder meer met ons ging delen:

De vijf NIVOZ-onderwijsavonden in 2019-2020 zijn:

Foto's van de avond

door Ted van Aanholt (bij gebruik naamsvermelding)

   

   

   

   

   

   

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief