Maddy Hulshof
Ik ben Maddy Hulshof, leerkracht regulier basisonderwijs en moeder van 3 kinderen. Luisteren en kijken naar kinderen is mijn belangrijkste inspiratie voor werken in het onderwijs. Altijd nieuwsgierig naar verbinding, naar dat wat het kind laat stralen. Als je verbonden bent, kun je ontwikkelen met respect voor elkaar. Lastig daarbij is het voor mij om de balans te vinden tussen opbrengstgericht werken aan de ene kant en ontwikkelen van het kindeigen aan de andere kant.Als moeder is het eenvoudiger om je volledig te richten op het ontwikkelen van het kindeigen Onze jongste zoon Gijs (nu 13) kreeg op zijn 6de de diagnose PDD-NOS. Juist voor hem is het niet vanzelfsprekend zich te verbinden met onze reguliere wereld. Tegelijk is het voor hem de belangrijkste voorwaarde om zelfstandig te kunnen opgroeien en leven. Hierover schreef ik ‘Dirigeren van de oceaan’ waarin theorie van autisme gekoppeld wordt aan praktijk. Hoe beter Gijs zich voelt, hoe meer ik in zijn wereld kan kijken, kan begrijpen, erover kan schrijven. Want aan beeldvorming van en het begrip voor mensen met autisme en een normale tot hoge intelligentie moet nog veel gebeuren.
Ik schrijf columns over Gijs, geef lezingen en trainingen op het gebied van autisme. Uiteindelijk met maar één doel: hem zoveel mogelijk te verbinden met de wereld. Want hij is dan wel uniek, hij is niet alleen.