Astrid Ottenheym
onderzoeker, bouwer en gids in pedagogische ecosystemen
Astrid Ottenheym-Vliegen werkt aan fundamentele verandering in onderwijs en jeugdhulp. Ze doet dit als onderzoeker, begeleider, spreker, adviseur en ontwerper van pedagogische ecosystemen waarin mensen en systemen elkaar versterken. In haar werk verbindt ze praktijk, theorie en onderzoek — niet als parallelle werelden, maar als één levend geheel.
In haar promotietraject ontwikkelt zij een pedagogisch-ecologisch kader waarin agency en meervoudige perspectiefname centraal staan als kernpraktijken van inclusief en responsief onderwijs. Daarbij maakt ze de dynamiek van professioneel handelen in complexe onderwijssituaties zichtbaar, met als doel de effectiviteit van onderwijs te versterken — zowel in de dagelijkse praktijk als op het niveau van schoolcultuur en beleid.
Astrid is grondlegger en bestuurder van WegWijsinGedrag©, een programma dat leraren ondersteunt in het omgaan met moeilijk gedrag door perspectieven te verdiepen, patronen te herkennen en relationele afstemming te versterken.
Ze kent het veld van binnenuit: als leraar, schoolleider, bestuurder, adviseur en transitiebegeleider. Die ervaringskennis vormt haar innerlijk kompas en voedt haar ecologisch leiderschap: schakelen tussen belangen, lagen en perspectieven zonder de pedagogische kern uit het oog te verliezen.
Wat haar drijft is niet de uitrol van modellen, maar het realiseren van ontmoetingen die ertoe doen. Ze werkt aan beweging: naar een samenleving waarin verschil geen obstakel is, maar bron van ontwikkeling. Waar mensen zich gezien weten — en leren ertoe doen.
Samen met Robbin Haaijer schreef ze het boek “Hoe is het met jou? Lessen uit een pedagogisch ecosysteem”. Ze is thought leader en adviseur bij OOG voor onderwijs en jeugd, actief als PhD-onderzoeker en 2e NRO-traject, en participeert als sparringpartner in verschillende NWO-onderzoeken.
Meer over haar werk: www.wegwijsingedrag.nl