Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Dinsdag 17 maart - briefwisseling met Roos

18 maart 2020

Leerling Roos: 'Ik ben schaamteloos aan het profiteren van deze situatie. Alle projecten die ik wilde doen maar op een normale schoolweek geen tijd voor had kunnen nu allemaal gedaan worden. Heb jij niet iets waar je nu eindelijk tijd voor hebt?' Op de website Schoolschrift communiceert Mike Louwman in briefvorm iedere dag met minimaal één van zijn leerlingen. Dinsdag 17 maart was dat onder andere Roos. 

Hoi Roos,

Zo, dag één zit erop. Hoe was het? Ik merkte dat ik de hele dag onrustig was, het gevoel had dat ik allerlei dingen moest doen, het liefst tegelijk, om niet te ‘profiteren’ van de hele situatie. Had jij dat ook? Ik wilde helpen en ik wilde iets maken. Zo ontstond dit idee, al twijfel ik inmiddels wel over de vraag hoezeer dit project mensen helpt. Wat denk jij? Zijn er mensen bij gebaat om briefwisselingen tussen een docent en verschillende leerlingen te lezen? Wat schieten we ermee op? Ik heb het gevoel dat we er iets mee opschieten, dat het ons ergens gaat brengen, maar ik weet niet precies waar. Ik hoop dat onderweg te ontdekken.

Welke ideeën ontstonden er bij jou, vandaag? Als ik jou zo inschat – ik ken je nu een paar maanden – loop je over van de ideeën. Klopt dat? Volgens mij denk je graag en makkelijk out of the box. Is dat belangrijk, in deze tijd? Ik denk het wel. Zojuist zag ik in De Wereld Draait Door iemand – volgens mij Felix Rottenberg – beweren dat de inventiviteit van de bevolking de komende tijd wel eens een grote rol kon gaan spelen. Wat denk jij? Liggen er inderdaad kansen voor… voor ons? Voor jou? Zonder je onder druk te zetten: ik zie jou wel iets op touw zetten. Volgens mij ben je ondernemend en voel je je sterk verbonden aan de maatschappij. Klopt dat? Gek hè, dat we dat zeggen over iemand: maatschappelijk betrokken. Gek dat het niet de norm is. Volgens mij zijn veel mensen het, maar jij laat het duidelijk zien. Zo ken ik jou al langer dan ik je in de klas heb, onder meer door je rol in de GSA. Kan het zijn dat je vorig jaar ook meegedaan hebt aan de klimaatstaking?

Tot slot nog een vraag over school: jij bent deze weken op school, toch? Waarom ben je er? Hoe is het daar nu? Het lijkt me een surrealistische bedoening. Hoeveel leerlingen zijn er ongeveer? En hoe ziet een schooldag er nu voor jou uit? Eerder was er discussie over de rol van scholen. ‘We zijn geen kinderopvang’, klonk het toen uit verschillende kanten van de onderwijssector. Wat vind jij? En welke rol heeft school deze weken voor jou? Misschien wel dezelfde. Ik ben benieuwd.

Bedankt alvast voor je reactie. En zet ‘m op deze weken!

Groeten, Mike

—————

Hoi Mike,

Ik vond het tot nu toe moeilijk om te bevatten wat er nou allemaal gaande is. De ernst van de situatie dringt nog niet helemaal door. Ik wist gisteren gewoon niet zo goed wat ik moest doen, we hebben allemaal natuurlijk nog nooit in zo’n situatie gezeten, dus we hebben ook geen vergelijkingsmateriaal. Ik ben schaamteloos aan het profiteren van deze situatie. Alle projecten die ik wilde doen maar op een normale schoolweek geen tijd voor had kunnen nu allemaal gedaan worden. Heb jij niet iets waar je nu eindelijk tijd voor hebt? Iets wat anders verloren gegaan zou zijn tussen de werkdruk die normaliter op docenten staat. Ik denk trouwens dat dit project van je heel erg leuk kan zijn. Het hangt er van af op welke manier je mensen wilt helpen. Is het genoeg als je leerlingen zich iets minder vervelen, of wil je echt een maatschappelijke bijdragen leveren?

Ik heb allemaal ideeën over wat ik wil doen deze corona-vakantie. Het zijn tot nu toe enkel individuele projecten die ik op touw neem. Vaardigheden die ik wil beheersen, zoals fotoshop en met kegels jongleren. Verder wil ik zelf een game maken, nu ik er toch ruim te tijd voor heb. Ik snap niet precies hoe er kansen zouden kunnen ontstaan, als het goed is zit iedereen binnen. Ik denk dat een groot probleem gaat zijn voor veel mensen om na de corona-vakantie weer op normaal schema te komen. Ik probeer dat te voorkomen door in een ritme te blijven met dingen doen, of wat ik doe nou voor school praktisch is of niet. Heb jij iets wat je echt gaat ondernemen, of niet? Ik vind eigenlijk alles wel prima zodra ik maar nuttig bezig ben. Als ik terug kijk op mijn dag en me afvraag wat ik nou eigenlijk gedaan heb worden het een helse drie weken. Ik ben trouwens niet gaan staken voor het klimaat. Ik denk niet dat staken met scholieren de oplossing is. Waarom het voor docenten werkt is dat heel veel mensen er last van hebben als er geen docenten zijn voor een dag, ouders van jonge kinderen en de werkgevers van die ouders. Ik weet niet wat wel een goede oplossing is, maar ik sta niet achter het staken. Ik volg alles rond Corona al sinds eind december. Ik moet eerlijk zeggen dat het leuker was toen het ver weg was. Nu voel ik de nood niet meer om er veel over te weten, wat eigenlijk wel een beetje raar is.

Ik was alleen maandag op school, ik snap zelf ook niet zo goed. Mijn ouders zijn beiden docent en waren dus niet thuis. Ik snap niet waarom ik niet thuis mocht blijven, ik vind dat ik daar ondertussen wel oud genoeg voor ben. Het is ook niet alsof ze beiden tot laat in de avond weg waren, mijn pa was al om half één thuis. Het was echt niet leuk op school. Ik was de enige leerling dus Stefan wist volgens mij ook niet zo goed wat hij met me aan moest. Ik denk dat de functieverandering van school naar kinderopvang vooral voor basisscholen van toepassing is. Op de school van mijn jongere broertje zijn wel kinderen. Maar om eerlijk te zijn is groep 1 tot en met groep 6 eigenlijk sowieso al een soort van kinderopvang. Ik denk dat het heel goed is dat scholen kinderen opvangen, want ouders en vitale beroepen en jonge kinderen zouden anders enorm in de knoop komen.

Wat vind jij er van dat de scholen dicht gaan, buiten alle medische redenen om? Wat voor een effect heeft het op jou? Het is natuurlijk heel goed dat de scholen dicht zijn, het kon niet anders, maar er zitten ook nadelen aan. Ik denk niet dat over drie weken dit drama over is, en sluit het niet uit dat de scholen langer gesloten blijven. Hoe denk jij dat dit bijvoorbeeld eindexamens van dit jaar gaat beïnvloeden, en misschien zelfs degene van volgend jaar (in verband met het wellicht niet-afgeronde school examen)?

Groetjes, Roos

Mike Louwman is docent Nederlands, momenteel op RSG Pantarijn in Wageningen. De columns over zijn eerste jaren voor de klas zijn gebundeld onder de titel 'Als docent'. In het najaar van 2018 is 'Als docent 2' uitgekomen.

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief