Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Dankbaarheid via Google Meet

19 maart 2020

Als leerkracht Kim Vlemmings tijdens het eerste contactmoment via Google Meet al haar kinderen weer ziet, is ze geraakt. Bij het zien van al die blije snoetjes was de dag voor haar eigenlijk al geslaagd. Ze kon meteen voelen hoe waardevol het voor iedereen was om elkaar even te ontmoeten, al was het niet in levende lijve. Samen werken ze aan een opdracht rondom het woord “dankbaarheid”.

Weer een bijzondere dag op school ligt achter me. Ik merk dat mijn emoties hoog zitten en alle kanten opschieten. Want waar we aan de ene kant leven in een onzekere, beangstigende wereld, beleef ik aan de andere kant keer op keer prachtige momenten op mijn werk de afgelopen dagen..

Dat begon maandag. Ik had vrij, maar was via mail en app nauw betrokken bij het opzetten van onze nieuwe vorm van onderwijs: leren op afstand. Ik heb die dag een sterk gevoel van saamhorigheid ervaren binnen ons team. Iedereen ging ervoor, er kwamen ideeën van alle kanten. 

Maar vooral vandaag ben ik geraakt. Geraakt door mijn klasje, mijn kinderen van groep 4 en hun ouders. Ik ga je proberen uit te leggen waarom. Vanmorgen zijn we de dag gestart met een contactmoment via Google Meet. De kinderen krijgen elke dag in hun mailbox een link waarmee ze kunnen deelnemen aan dit gezamenlijke moment. Eén voor één kwamen mijn kindjes binnen gedruppeld. En bij elk kind observeerde ik een blij gezicht wanneer hij of zij een ander kind in beeld zag. Bij het zien van al die blije snoetjes was de dag voor mij eigenlijk al geslaagd. Ik kon meteen voelen hoe waardevol het voor ons allemaal was om elkaar even te ontmoeten, al was het niet in levende lijve. De eerste minuten heb ik de kinderen de gelegenheid gegeven om naar elkaar te roepen, iets tegen elkaar te zeggen of dingen te vragen. Er kwamen reacties als: “Hé, S. is er ook!” en ik heb alleen maar opgewekte kinderen gezien. Kinderen vonden het leuk als ik hun beeld naar voren haalde, zodat ze even in het middelpunt stonden. 

Om het stil te krijgen, heb ik de kinderen gevraagd hun microfoons uit te zetten. Vervolgens heb ik de inleiding gedaan op een opdracht over dankbaarheid. Een opdracht die ze na ons contactmoment moesten gaan maken. Ik las een kort stukje voor over deze uitzonderlijke tijd waarin we nu leven, een tijd waarin we elkaar niet kunnen ontmoeten. Een tijd waarin het Coronavirus mensen ziek maakt en waarin we ons tegen dit virus moeten beschermen. Waarbij we ineens beseffen dat er dingen wegvallen die voor ons eigenlijk zo normaal zijn. En dat we dan juist gaan beseffen wat we leuk en belangrijk vinden, waar we dankbaar voor zijn. Ik heb de kinderen gevraagd om na te denken waar zijn dankbaar voor zijn. En die dingen op te schrijven in een woordweb. In het tweede contactmoment van de dag  heb ik de kinderen gevraagd hun woordweb te laten zien en heb gereageerd op wat ze hadden geschreven. We hebben daarover nog kort gepraat.

Wat mij achteraf erg goed deed, was de reactie van kinderen en ouders op de mail. 

J. schreef bijvoorbeeld: 'Ik vind de live lessen heel erg leuk' met als toevoeging 3 smileys met hartjes. Toen ik erover nadacht waarom ze dit schreef, was dat naar mijn idee omdat we ‘gewoon’ twee momentjes samen met de groep hadden gehad. Deze kinderen missen hun normale ritme, het contact met hun vriendjes en vriendinnetjes, het contact met de juffen. Het is belangrijk om daarover te praten. Om even stil te staan bij de dingen die in de grote wereld gebeuren, waardoor hun kleine wereld plotseling overhoop staat. 

Online lesgeven is een mooie oplossing in een tijd waar kinderen niet naar school kunnen. Maar het mag niet blijven bij taal- en rekenlessen. We moeten zeker stilstaan bij wat dit doet met onze kinderen. Om ze erover na te laten denken en erover te laten praten thuis.

Nu ik over mijn dag nadenk, voel ik ook dankbaarheid. Mijn woordweb bevat vandaag de volgende woorden: groep 4, ouders, collega’s, onze school de Goede Herder. Al leven we op dit moment in een wereld vol onzekerheden en angst, ik ben dankbaar om te mogen werken in een topteam op de Goede Herder, met geweldige collega’s en veel betrokken en dankbare ouders, die er samen voor gaan om onze lieve kinderen (mijn groep 4) goed onderwijs te verzorgen.

Kim Vlemmings is leerkracht van groep 4 van basisschool De Goede Herder in Helmond

Reacties

10
Login of vul uw e-mailadres in.


Wencke
4 jaar en 0 maanden geleden

Trots op mijn collega!

Login of vul uw e-mailadres in.


Nicole
4 jaar en 0 maanden geleden

Heel mooi geschreven..
Een fijn moment voor de kinderen. En natuurlijk voor de juf❤
Nogmaals complimenten voor jullie

Login of vul uw e-mailadres in.


Anette
4 jaar en 0 maanden geleden

Login of vul uw e-mailadres in.


Anouk (groep5 moeder)
4 jaar en 0 maanden geleden

Wauw.. Mooi verhaal waarin je de emotie voelt.

Top team hoe de goede herder dit zo heeft opgepakt. Hier vind onze zoon het chatten fijn om even zijn klasgenootjes te spreken dus elkaar zien is helemaal top

Login of vul uw e-mailadres in.


Saskia
4 jaar en 0 maanden geleden

Mooi en uit het HART veel gezondheid voor iedereen

Login of vul uw e-mailadres in.


Sandra
4 jaar en 0 maanden geleden

Heel mooi Kim! Mij heb je gisteren ook erg enthousiast gemaakt met je verhaal! Ik mag er maandag mee aan de slag ☺️

Login of vul uw e-mailadres in.


Marieke
4 jaar en 0 maanden geleden

Wat mooi geschreven Kim! Kippenvel....

Login of vul uw e-mailadres in.


Wim
4 jaar en 0 maanden geleden

Klasse

Login of vul uw e-mailadres in.


Jorien
4 jaar en 0 maanden geleden

Prachtig geschreven Kim!

Login of vul uw e-mailadres in.


W. van de Westerlo
4 jaar en 0 maanden geleden

Wauw! Stil van....

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief