Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Samen zoeken naar het beste voor ieder kind

28 januari 2021

De vierde week thuisonderwijs zit er bijna op. Sjaak van Moorsel ziet op zijn school, de Uilenspiegel, mooie dingen gebeuren, en de fietsbezoekjes aan de kinderen van groep 4/5 vallen in de smaak. Maar natuurlijk hoopt hij dat de kinderen snel weer naar school kunnen komen.

Alweer de vierde week thuisonderwijs. Wennen doet het niet. Kinderen horen lekker op school: spelen met maatjes, samen ruzie maken, samen leren ruzie goed te maken. Samen zingen, samen rekenen, samen werken aan een project. Maar nu even niet.  De strijd tegen corona gaat voor.

We videobellen naar de kinderen. Groepjes werken via Teams. Instructies zijn opgenomen en de contractbrieven verstuurd. Het ene kind wordt wat vaker gebeld dan het andere, simpelweg omdat hij of zij dat even nodig heeft. Mooie dingen ontstaan.

Ik zie een knuffel langskomen waarbij bijvoeglijke naamwoorden moeten worden bedacht: lieve, kleine, zachte, schattige… Er wordt een levend bingo gepeeld met de kinderen van groep 6/7. In groep 7/8 houden ze via Teams een boekpromotie over hun lievelingsboek.  Ze maken elkaar enthousiast en willen elkaars boek lezen.

Juf en mees vertrekken voor dag en dauw met de fiets naar alle kinderen van groep 4/5. Even een echte glimp, een ontluikende lach, even elkaar echt zien.

In groep 3 schrijft een kind in een speciaal schriftje weetjes bij tekeningen van dieren. In de onderbouw hebben de leerkrachten via de app contact met alle kleuters. Mooie foto’s, korte filmpjes worden gedeeld. Een papa leert een kind “eraf-sommen” met friejes: hij heeft vier frietjes in zijn hand en hij eet er twee op.

Een moeder vertelt: ‘Pim heeft elke dag een moment met Dies via Teams.’ Samen gaan ze aan het werk, samen bespreken ze opdrachten. Hier leren ze veel van.

Bij de noodopvang leert een kind het maken van sprongen: eenentwintig, eenendertig, eenenveertig. Het kind springt
de sprongen.  We videobellen naar papa om te laten zien hoe we het doen.

Natuurlijk hopen we dat de kinderen weer snel naar school kunnen. Want wennen doet het niet: kinderen horen lekker op school. En wanneer de kinderen weer naar school komen… Dan kijken we wat elk kind nodig heeft. Dat is het vertrekpunt: wat heb jij nodig? Omdat jij dat verdient. Samen zoeken naar het beste voor ieder kind.

Sjaak van Moorsel is leerkracht op de Uilenspiegel in Boekel.

Reacties

1
Login of vul uw e-mailadres in.


Marcel Nabuurs
3 jaar en 3 maanden geleden

Geweldig, deze VERBINDING, dat komt goed met deze kinderen.

Login of vul uw e-mailadres in.


Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief