'Visible learning', onderzoek naar onderwijspraktijk
2 september 2011
Prestaties van leerlingen op school worden voor 50% bepaald door leerling-kenmerken. Dat is zeer aannemelijk, maar minder evident is dat 30% van de groei in resultaten rechtstreeks afhankelijk is van de kwaliteit van het handelen van de leerkracht. Klasgrootte, klasinrichting, methodes, peers, zelfs familiale context spelen telkens slechts marginaal mee, voor maximaal 5% tot 10% ,zo blijkt uit een onderzoek van John Hattie (2003).................................................................................................................................................................................................................................
Bestaan er onderzoeken naar wat er werkt en niet werkt in het onderwijs? Ja. John Hattie verzamelde meer dan 800 meta-onderzoeken rond onderwijseffectiviteit die zelf meer dan 50.000 onderzoeken samenvatten en maakte daarop zelf een meta-meta analyse. Belangrijke kritiek op zijn werk is dat hij alle sociaal-economische verschillen tussen leerlingen links laat liggen.
Zijn boek uit 2009, Visible Learning, is een regelrechte aanrader die je af en toe zal doen opkijken. Er zijn enkele heilige huisjes die sneuvelen, andere worden bevestigd. Als smaakmaker enkele van de belangrijkste inzichten die samengevat werden door Teachers Toolbox. Elke Effect Size hoger dan .40 is de moeite waard om in te investeren. Lager dan .40 wil zeggen dat het effect relatief klein is. Een Effect Sieze groter dan 1 wil zeggen dat je hiermee gemiddeld een jaar kan versnellen.
Influence | Effect Size | Source of Influence |
Feedback | 1.13 | Teacher |
Student’s prior cognitive ability | 1.04 | Student |
Instructional quality | 1.00 | Teacher |
Direct instruction | .82 | Teacher |
Acceleration | .72 | Student |
Remediation/feedback | .65 | Teacher |
Student’s disposition to learn | .61 | Student |
Class environment | .56 | Teacher |
Challenge of Goals | .52 | Teacher |
Peer tutoring | .50 | Teacher |
Mastery learning | .50 | Teacher |
Homework | .43 | Teacher |
Teacher Style | .42 | Teacher |
Questioning | .41 | Teacher |
Peer effects | .38 | Peers |
Advance organisers | .37 | Teacher |
Simulation & games | .34 | Teacher |
Computer-assisted instruction | .31 | Teacher |
Testing | .30 | Teacher |
Instructional media | .30 | Teacher |
Affective attributes of students | .24 | Student |
Physical attributes of students | .21 | Student |
Programmed instruction | .18 | Teacher |
Audio-visual aids | .16 | Teacher |
Individualisation | .14 | Teacher |
Finances/money |
.12
|
School
|
Behavioural objectives | .12 | Teacher |
Team teaching | .06 | Teacher |
Physical attributes (e.g., class size) | -.05 | School |
Reacties