Nivoz Podcast

Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Blijf up-to-date en abonneer op onze podcast:

Nivoz Podcasts

Categorie:

#99 De wijk als leeromgeving, Michiel Brink en stichting Hogedrukgebied: ‘Een zonnige kijk op kunst’

01-02-2024

#99 De wijk als leeromgeving, Michiel Brink en stichting Hogedrukgebied: ‘Een zonnige kijk op kunst’

Michiel Brink laat in deze NIVOZ-podcast horen dat de activiteiten van stichting Hogedrukgebied voor de kinderen en volwassenen in de Rotterdamse wijken Charlois, Pendrecht en Zuidwijk verschil maken. ‘Het leven hier is niet gemakkelijk, er kan soms heel weinig. Ons doel is om kunst toegankelijk voor iedereen te maken, ongeacht leeftijd of achtergrond. Om het zonnetje te laten schijnen.’

In deze tweede aflevering van de podcastserie ‘De wijk als leeromgeving’ staat onze schijnwerper op de bijdrage die Michiel met zijn stichting levert aan de emancipatie, de participatie en aan de verbondenheid in buurten en wijken. Onder de naam Hogedrukgebied worden er al meer dan vijftien jaar creatieve projecten, expositie en workshops aangeboden voor kinderen en volwassenen. ‘Maar we werken als kunstenaars,’ zo benadrukt hij. ‘We proberen – zeg maar - een zaadje te planten in het hoofd van kinderen, zodat ze zien van hé, ik heb dat gemaakt, ik kan eigenlijk best wel wat.’

Zelf is Michiel al meer dan veertig jaar muzikant – bij de Aardappeleters, die je ook in deze podcast terug hoort. En op basisscholen in de wijk staat hij bekend als Meester Mozaïek. Toch, vertelt hij, ligt de oorsprong van stichting Hogedrukgebied eigenlijk in een verder verleden. In Spangen, in Rotterdam-West. ‘Ik heb het nu over 1974. Met een groepje kunstenaars wilden we samen projecten doen, maar daar hoorde natuurlijk ook een eigen ruimte bij. Toen ik de huurprijs noemde, had een aantal dat geld niet. Toen hebben we halverwege een schot geplaatst. Aan de voorkant deden we tweedehandsboeken, platen en stripverhalen verkopen. Daardoor kregen wij de hele buurt binnen. Maar de mensen werden natuurlijk nieuwsgierig wat we achter aan het doen waren. Toen ontdekte ik dat als je op een begrijpelijke manier praat, dat er doodgewoon belangstelling is. Dat heeft wel mijn visie op kunst gevormd.’

Vanuit het Hogedrukgebied zet een groep vakdocenten zich met passie in voor de stad. Zij initiëren, plannen en begeleiden kunstzinnige activiteiten en projecten, die verbinding, creativiteit en culturele educatie bevorderen. En Michiel en de zijnen staan inmiddels in hun missie niet alleen. ‘De doelstellingen van veel initiatieven overlappen elkaar, maar dat is prima. Wij doen bijvoorbeeld veel met de kinderfaculteit in Pendrecht, ook een fantastische organisatie. Ik vind, je moet nooit op eigen kracht iets opzetten, terwijl anderen ook met iets dergelijks bezig zijn. Je moet elkaar niet beconcurreren. Als je samenwerkt, komen er mooie dingen tevoorschijn. Alleen vraagt dat wel om het eigen belang soms een klein beetje opzij te zetten.’

Eerder was er een aflevering in de serie De wijk als leeromgeving van stichting Alle Ruimte, met Marieke Haandrikman, lees en luister hier

Categories | Kunst, onderwijs en pedagogiek

Download

Filetype: MP3 - Size: 45.67MB - Duration: 28:02 m (192 kbps 44100 Hz)