NIVOZ Podcast

Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Blijf up-to-date en abonneer op onze podcast:

Nivoz Podcasts

Categorie:

#64 De Nieuwe Draai gaat terug naar de essentie: ‘Als je net rondom dat break-even-point kan blijven, dan wordt het voor kinderen heel erg leuk.’

22-11-2022

#64 De Nieuwe Draai gaat terug naar de essentie: ‘Als je net rondom dat break-even-point kan blijven, dan wordt het voor kinderen heel erg leuk.’

'Ik zou iedereen gunnen dat je kindontwikkeling vormgeeft vanuit de gedachte less is more,’ vertelt Duco Stam, met Maruska Kuin leidinggevende op Kindcentrum De Nieuwe Draai in Heerhugowaard. ‘Kies, maak keuzes en houd je bij die keuzes. Laat je niet afleiden door de waan van de dag en alles wat onze maatschappij al ingevuld heeft.’

De Nieuwe Draai is een van de 28 locaties van stichting Blosse, dat kinderopvang en basisonderwijs in de regio Noord-Holland laat samensmelten en met dit kindcentrum steeds meer landelijke aandacht trekt. In een klein bezield en gepassioneerd team is vanaf 2017 gebouwd aan een plek waar kinderen van 0 tot 13 jaar dagelijks op een ontspannen manier worden begeleid, in een omgeving die een huiselijke sfeer uitstraalt en waarin de natuurlijke ontwikkeling van kinderen voorop staat. Geen druk van buitenaf, leren met plezier en samen optrekken, als ware het een grote familie, zo is in deze podcast terug te horen.

Op De Nieuwe Draai ontwikkel je jezelf, in relatie met de ander en de wereld om je heen, zo staat op de website geschreven. Inspiratie haalde het kernteam onder meer uit studiereizen die ze konden maken naar een aantal Essential Schools in Boston en New York in de Verenigde Staten, een ervaring die op zowel Maruska als Duco een onuitwisbare indruk achterliet. ‘Ik heb daar gewoon rondgelopen met tranen in m’n ogen. En dat heeft alles met de pedagogiek te maken. De leraren daar houden van die kinderen. Dat straalden ze zo uit en dat maakte dat wij geraakt waren. Want het gebouw ziet er niet uit, de materialen zijn minimaal. Maar d'r zit zo veel liefde en passie voor die kinderen in die mensen dat die kinderen echt een stapje verder worden geholpen.’

‘In Amerika zijn we weer teruggegaan naar de essentie van kindontwikkeling,’ vertelt Duco, ‘en vanuit die essentie zijn we hier gaan bouwen.’ Werken de Essential Schools vanuit Ten Common Principles en hun motto Be Kind, Work Hard, de gemeenschap van De Nieuwe Draai heeft Acht Uitgangspunten van waaruit het dagelijks handelen als het ware wordt geïnspireerd, nabesproken en geijkt. ‘In Amerika zagen we vooral de kinderen heel hard werken en ongetwijfeld werken leerkrachten - medewerkers noemen we het hier - ook heel hard. Maar het gaat erom: wat zie je de kinderen doen? Waar zie je hun ogen twinkelen? Dat zijn de punten waar je oog voor moet hebben of krijgen, waarop je aanslaat en verder gaat.’

Kinderen zijn immers van nature nieuwsgierig en intrinsiek gemotiveerd, weten Duco en Maruska, en vanuit dat vertrouwen kun je aan de slag. ‘We vinden het heel belangrijk dat medewerkers de kinderen echt door en door kennen. Want als de kinderen dat ervaren, dan komen ze al met heel veel plezier naar De Nieuwe Draai. En daardoor weten we ook welke ontwikkeling een kind doormaakt en bij welke ontwikkelstap het kind is. Daarmee kunnen we heel dicht bij het kind blijven. Als werk te moeilijk is of veel te makkelijk is, vindt een kind het niet leuk. Als je net rondom dat break-even-point kan blijven, dan wordt het voor kinderen heel erg leuk om te doen.’

De Nieuwe Draai draait inmiddels ruim twee jaar en is gegroeid van 20 kinderen naar gemiddeld 130 kinderen per dag. Wat opvalt bij binnenkomst zijn de vier domeinen waarin wordt gewerkt, die via glazen deuren die open en dicht kunnen, in verbinding met elkaar staan. ‘We zijn georganiseerd in vier domeinen, met kinderen van verschillende leeftijden, grofweg van 0 tot 3, 3 tot 6, 6 tot 9 en 9 tot 12 jaar’ vertelt Duco. ‘Op deze manier kunnen ze heen en weer en dus even proeven. Wat gebeurt er verderop in de wereld? Als je daaraan toe bent kun je misschien een stapje verderzetten door wat langer te blijven. Dus kinderen stromen door, niet omdat er een bepaalde kalenderleeftijd is bereikt, maar omdat er een bepaalde ontwikkelleeftijd is bereikt.’

Maruska en Duco bouwen dagelijks aan hun droom, zoals ze dat in deze NIVOZ-podcast vertellen. Aanvankelijk dus beginnend op een leeg vel en met de meest belangrijke vraag: Hoe ziet de ideale leer- en leefomgeving van kinderen eruit? En inmiddels, zes jaar later, in een weerbarstige praktijk, met een snelgroeiend aantal kinderen en een steeds complexere realiteit. ‘We zien het ook als onze taak om op te halen wat er leeft, bij de kinderen, de familie van de kinderen en ook bij het team? Waar hebben collega's het misschien even moeilijk mee? Waar zien we ze struggelen? Alles wat op normale scholen schuurt, gebeurt hier natuurlijk ook. Het gaat om de manier waarop je daarmee omgaat. Als dat gebeurt vanuit verbondenheid, vanuit de beste intentie om het met elkaar beter te maken – vanuit het besef: je mag vallen, maar wij helpen je opstaan - ja, dan ontstaan er mooie dingen.’

Categories | Being in the world en onderwijspraktijk

Download

Filetype: MP3 - Size: 77.32MB - Duration: 54:43 m (192 kbps 44100 Hz)